Balkow: Så hanterar Axfood krisen
Axfoods stämma i kväll blir en nedskalad tillställning. Koncernchefens tal är redan inspelat och antalet besökare begränsas till ett minimum.
– Vi kommer också föreslå att livesända stämman, vilket vi normalt inte gör, berättar koncernvd:n Klas Balkow.
Det rådande läget med coronaoro och smittspridning har påverkat dagligvaruhandeln på en rad olika sätt. Oroliga konsumenter bunkrar olika varor, och logistikkedjorna med leveranser till butikerna och e-handelsleveranser är milt sagt överansträngda.
I kväll håller Axfoodkoncernen stämma på Oscarsteatern i Stockholm. En tillställning som i vanliga fall drar 500 aktieägare.
– Det är en viktig del för våra aktieägare, säger Klas Balkow.
Under de rådande omständigheterna gick Axfood i förra veckan ut med beskedet att stämman, med hänsyn till aktieägarna och medarbetarna, bantas kraftigt.
Aktieägarna ombeds till exempel att inte ta med biträden.
Antalet närvarande styrelseledamöter och medlemmar av koncernledningen begränsas också. Aktieägarna kommer att få möjlighet att följa stämmoförhandlingarna via webben.
Vd-talet, som brukar vara en av höjdpunkterna på stämman, är redan inspelat, och kommer under dagen att läggas ut på Axfoods webb.
– Inledningsvis tar jag upp det rådande läget och vad det betyder koncernen, säger Klas Balkow.
– Men det är också ett traditionellt vd-anförande där jag summerar upp ett mycket framgångsrikt 2019.
Axfood har, liksom hela dagligvarubranschen, påverkats kraftigt av den senaste tidens utveckling.
– Vi gick tidigt in i en krisorganisation, berättar Klas Balkow. Det är svårt att förutspå utvecklingen nu, men vi följer den dag för dag.
Han poängterar att Axfood som branschaktör har ett stort ansvar för både medarbetare och kunder, för att minska smittspridningen och säkra dagligvaruförsörjningen.
Klas Balkow applåderar till exempel de Hemköpshandlare som infört extra morgonöppet för att låta främst äldre kunder handla i nystädade butiker för att minska smittrisken.
– Alla våra kedjor tittar på olika lösningar för hur vi ska kunna ta vårt samhällsansvar. Det är en styrka i vår struktur, även om vi går i lite olika takt, säger han.
Den ökade butiksförsäljningen och e-handeln har lett till stora påfrestningar på logistikkedjan.
– Logistiken är en trång sektor, säger Klas Balkow. Det har varit fysiskt omöjligt att fylla på i butikerna i den takt det säljs. Men nu tror jag att den värsta hamstringsvågen ebbat ut, och vi har också bett kunderna att handla ansvarsfullt.
Läs mer i veckans papperstidning.
Artikeln är en del av vårt tema Coronaviruset.