Där vill kunderna ha sina hämtskåp
Hämtskåp i anslutning till hemmet är populärast när kundkraven på e-handeln med mat växer, visar en ny undersökning.
E-handeln med livsmedel fortsätter att öka. Allra mest växer click and collect. Enligt det senaste Dagligvaruindex, DVI, växte upphämtning av e-handlad mat med över 30 procent det senaste året.
I och med att kunderna ställer högre krav på flexibilitet, kommer fler leveransalternativ att behövas.
Nästa steg blir olika hubblösningar, enligt företaget Strongpoint.
Strongpoint, som bland annat levererar hämtskåpslösningar till dagligvaruhandeln, har gjort en konsumentundersökning med hjälp av undersökningsföretaget Yougov.
Enligt undersökningen uppger nu 14 procent av alla svenskar mellan 18-74 år att de regelbundet handlar mat på nätet.
I dag väljer majoriteten av nätmatskunderna fortfarande hemleverans, men cirka var tredje kund som handlar på nätet väljer numera att hämta sin mat via någon click and collect-lösning.
Det innebär nya konsumentkrav på nya logistiklösningar.
”Hämta var du vill, när du vill och hur du vill” är vad allt fler förväntar sig: enligt undersökningen uppger 24 procent att möjligheten att själv få välja när man får eller kan hämta upp sin mat som ett av de viktigaste kriterierna vid val av nätmatsleverantör. Det är till och med viktigare än en snabb leverans.
Cirka var tredje kund som handlar sin mat på nätet är enligt samma underökning ganska eller mycket intresserad av hämtskåpslösningar. Helst ser de hämtskåp i anslutning till hemmet, antingen utanför huset eller i gemensamt utrymme i fastigheten. Det är nära 80 procent av dem ganska eller mycket intresserade av.
Cirka varannan ser gärna att hämtskåpen står i anslutning till butiken. Helst skall den då stå utomhus. Runt var tredje uppger att de är intresserade av någon slags ”hubblösning”, dvs ett hämtskåp placerat vid en knutpunkt där många människor rör sig, till exempel vid infartsparkeringar och bensinstationer.
– Kunder i dag vill ha val eller i alla fall upplevda val, även om de väljer samma sak varje gång. Gissningsvis spelar hämtskåpen en viktig roll här och jag tror att vi kommer att få se en utveckling mot en 50/50-fördelning mellan hemleveranser och hämtskåp, säger Svetlana Kolesova, forskare inom marknadsföring och konsumentbeteende vid Center for Retailing vid Handelshögskolan i Stockholm, i en kommentar.
– Vi har tidigare sett att några av våra internationella kunder satsat på hubbar, alltså att placera ut hämtskåp på platser där det rör sig mycket människor, till exempel i shoppingcenter och vid större kontors- och bostadskomplex. Nu har vi tagit de första stegen även i Sverige i och med Willys pilotprojekt med Circle K, med mobila hämtskåp vid bensinstationer. Jag är övertygad om att vi kommer att få se en hel del spännande lösningar på området framöver, kommenterar Amanda Cremon, marknadschef på StrongPoint.