23948sdkhjf

”Och där lämnar ansvarsbördan konsumenten”

Sofia Syrén, CMO hos Matsmart, i en krönika om att perspektiven på hållbarhet bör upp på örnnivå.

En kämpar på. Mellan möten, budgetarbete, barnens aktiviteter – vem uppfann simning lördagar 07.00? – och funderingar på världens tillstånd. Att hålla det dåliga samvetet på avstånd är, för mig i alla fall, lite av en utmaning. 

Som tröst för oss som bor i detta avlånga land verkar vi ändå prestera ganska bra, på det stora hela. Och det gäller på många plan, inte minst inom hållbarhet. Enligt Sifo handlar åtta av tio svenskar regelbundet ekologisk mat. Lika många får dåligt samvete när de slänger mat. Vi är bra på att vara duktiga. Men hur ska vi egentligen tänka?

Som konsument försöker jag navigera mellan bra och dåliga val och som marknadsförare landar jag ofta i frågan: hur ska framtidens konsumtion se ut? Att vi behöver använda mindre resurser är väl en självklarhet. Men som författaren och hållbarhetsjournalisten Per Grankvist säger: hållbarhet handlar egentligen om att använda de resurser vi har, så effektivt och smart som möjligt.

Och där, tänker jag, lämnar ansvarsbördan konsumenten och flyttar in hos företagen och de politiska beslutsfattarna. Eftersom effektiviseringar kan man bara göra om man har ett örnperspektiv över hur resurserna faktiskt ser ut. Och det är det få kundklubbsmedlemmar som har.

Personligen tror jag att hela samhällsdebatten om hållbarhet skulle må så mycket bättre av att höja blicken och flytta fokus från den enskilde konsumentens val, flyga eller inte flyga, till det som vi i branschen pratar om: potentialen i att flytta ett helt system i rätt riktning.

Mitt närmaste exempel är förstås det jag upplever i min vardag på Matsmart, som tillsammans med livsmedels- och konsumentvaruföretag attackerar problematiken med svinn. Svinn, som enligt FAO står för en tolftedel av världens alla växthusgasutsläpp, och som i sin renaste form ju inte är något annat än slöseri med resurser. Ineffektivt och osmart, skulle kanske Per Grankvist säga.

Det vi byggt upp med svenska producenter och konsumenter har blivit större än vi kunnat drömma om. Modellen att minimera svinn har blivit så bra att vi känner oss redo för världen.

Vi ser hur våra nordiska leverantörer tillsammans med oss riktar strålkastaren mot produktionen. Vidtar åtgärder för att minska svinn, överskott och säsongsvariationer. Och det som ändå blir, hittar vägar till oss, till en branschkollega eller kanske till en välgörenhetsorganisation. Så att det som produceras i slutändan kommer till nytta. Det är galet bra för klimatet. För mycket utsläpp är dåligt och de värsta utsläppen är de onödiga.

Därför önskar jag att vi i branscherna runt konsumentprodukter ska sträcka på oss. Prata om de ringar på vattnet vi sprider och kan sprida i världen. Och nu snackar vi faktiskt hela livsmedels- och konsumentvarubranscherna. Till er vill jag säga: ni är grymma och nu är det dags att ta plats i samhällsdebatten och tvinga upp perspektiven på örnnivå!

Sofia Syrén är chief marketing officer, CMO, hos Matsmart.

Artikeln är en del av vårt tema Krönika.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095