Försäljning lyfte Coop Norrbotten
Försäljningen av fastigheterna på Storheden förbättrade Coop Norrbottens resultat på sista raden.
Coop Norrbotten förbättrade sitt rörelseresultat till 79,2 miljoner kronor under 2019. Att jämföra med 49,3 miljoner kronor året före.
Resultatet efter finansnetto förbättrades kraftigt till 266,2 miljoner kronor (55,5), till stor del tack vare försäljningen av föreningens fastighetsinnehav på Storheden i Luleå.
Nettoomsättningen ökade svagt till 2 669 miljoner kronor (2 657), och antalet medlemmar ökade till 138 261 (137 615).
Under året har Coop Norrbotten investerat 118 miljoner kronor. De största satsningarna har varit Stora Coop Storheden, som invigdes i fredags, och utbyggnaden av Coop i Arjeplog.
Under 2019 öppnade föreningen två nya butiker; Coop Varvet i Luleå och Coop Norra Ringen i Piteå.
– Vi skall de närmaste åren fortsätta denna offensiva satsning i våra befintliga butiker där prisvärd, matglädje, närproducerat och hållbarhet står i fokus. Coop Norrbotten skall arbeta aktivt med att hitta nya affärslägen framför allt i våra större kommuner för att möjliggöra nyetableringar, säger föreningens vd Peter Fjällborg i en bokslutskommuniké.