23948sdkhjf

”Bättre kundupplevelse när vi räddar maten”

Coop Sveriges vd Magnus Johansson i en krönika om hur minskad försäljningsvolym ska omvandlas till hållbar försäljning.

Nästan alla vd:ar har ett huvuduppdrag – att öka försäljningen. Det ligger även i mitt uppdrag och dessutom ska vi öka snabbare än konkurrenterna och ta marknadsandelar.

Men inom Coop har vi också andra uppdrag. Ett av uppdragen från våra ägare att att maten inte ska behöva kosta mer än nödvändigt. Och den allra onödigaste och dyraste delen av våra ägares matkonton är den mat som slängs. Långsiktigt har vi dessutom ett tydligt uppdrag för att minska klimatpåverkan och där är ett minskat matsvinn en grundförutsättning. Men vad kommer det att leda till – jo minskad försäljningsvolym.

Låter det som en omöjlig ekvation? Det behöver det inte vara – men det kommer kräva stora förändringar i hela affärsmodellen.

Om vi börjar i produktionsledet – till att börja med det gäller att ta till vara på det som produceras. Här kommer framöver vårt lågprisvarumärke X-Tra, som vi nu satsar hårt på, att vara en del av lösningen. Här kan vi sälja bra råvaror, men som inte når den högsta klassningen, till exempel ägg som är små eller bitar av laxen som blir den perfekta filén. Lågprisvarumärken ser jag därför har en stor utvecklingspotential. Genom att bli bättre på att ta vara på det som odlas och sedan förpacka det smart kan vi skapa bättre erbjudanden för våra medlemmar.

Nästa steg är vägen till butik. Här har vi redan i dag stor nytta av smarta system både för flödet till terminal och från terminal till butik. Med AI och helautomatiska lager kommer vi att ta nästa steg. Vi kommer att minska svinnet ännu mer och butikerna kommer att få ännu bättre prognoser så att de får ett varuflöde som möter kundernas efterfrågan optimalt.

Men hur smarta tjänster vi än bygger så kommer det att uppstå svinn i våra butiker. Och det är faktiskt ett dåligt betyg åt vår bransch att det idag finns så mycket ätbar mat i vårt avfall att ”dumpstring” har blivit ett fenomen.

Vi måste helt enkelt bli mycket bättre på att ta tillvara på mat som går att äta, men är svår att sälja på vanligt sätt. Vägen dit kommer i flera fall att leda till en minskad försäljning, men förhoppningsvis en mer hållbar försäljning.

Ta till exempel frukt och grönt. Här har branschen mycket svinn, både på grund av varornas relativt korta hållbarhetstid, men också för att de får skador i hanteringen både av medarbetare och kunder. Här har Stora Coop Bromma kommit på ett utmärkt sätt att minska svinnet. De säljer helt enkelt bortsorterade frukter och grönsaker i en låda på 3 kilo för 30 kronor. Minskar det försäljningsvärdet – ja absolut. Men ännu viktigare är att de har minskat matsvinnet med tre ton och att det dessutom är uppskattat av våra medlemmar som också vill bidra till att minska matsvinnet. Nöjda kunder är lojala kunder.

Likadant är det när det plingar till i Karma-appen, som vi nu tecknat ett ramavtal med. Våra butiker kommer medvetet minska sitt försäljningsvärde när de lägger ut en vara. Men de minskar matsvinnet och det skapar en positiv kundupplevelse. Och det är där jag tror ekvationen kommer att gå ihop.

Skapar vi en bättre kundupplevelse när vi räddar maten kommer vi ta marknadsandelar i längden. Kunder som vill handla i en hållbar matkedja kommer också värdera fler mervärden kopplat till matkvalitet, hälsa och andra tjänster, så försäljningsvolymen kanske går ner men värdet av Coops relation med sina medlemmar ska samtidigt öka.

Magnus Johansson, vd Coop Sverige

Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079