Unga hittar Moby Marts testbutik
I ungefär en månad har Moby Marts obemannade testbutik funnits på plats på Grisslingerakan i Värmdö.
– 70 procent av kunderna är under 25 år, säger Hannah Mazetti, en av företagets grundare.
Sedan testbutiken öppnade den 17 december har många Värmdöbor laddat ner appen och testat att handla i den obemannade butiken.
– Vi har fått ett otroligt mottagande av Värmdöborna, säger Hannah Mazetti. Och det bästa är att intresset ökar utan marknadsföring.
Hon startade företaget tillsammans med maken Tomas och Kinabaserade ingenjören Bo Wu. Fem butiker har varit i drift i och runt Shanghai ett tag, och nu är det alltså dags för Sverige och Värmdö.
Den första testbutiken kom på plats alldeles före jul, och två nya beräknas komma på plats under våren, även de i Värmdö.
Företagets ambitioner att ha en ekologisk profil har kommit något på skam av den väldigt unga kundkretsen.
– Det visar sig att snacks och drycker är det som säljer bäst. Målgruppen under 25 är miljömedvetna, men det handlar om att hitta rätt produkter för dem, säger Hannah Mazetti.
Det avspeglas också av sortimentet i den lilla testbutiken, där till exempel färdigrätter och färskvaror i stort sett lyser med sin frånvaro.
– Vi har testat, och det gick inte så bra. Men vi ska utvärdera och försöka igen, säger Hannah Mazetti.
Godis, snacks och drycker visar sig sälja mest när Moby Mart testar sortimentet.
– Vi är väldigt visionsdrivna och vill satsa på landsbygden, små byar och ekologiska varor, fortsätter hon.
Ett sätt att göra det kan vara att hyllplats åt lokala leverantörer i Moby Marts butiker.
Men först på dagordningen står att få igång de nya testbutikerna, och att säkra finansieringen för en kommande expansion.
Med bakgrund i det mobila kaféföretaget Wheelys har Hannah erfarenhet av snabb uppskalning.
– Där etablerade vi 900 enheter på två år, berättar hon. Får vi rätt kapital kan vi öppna 100 butiker inom ett år.
Intresset från dagligvaruhandelns aktörer har varit stort, både från kedjorna och enskilda handlare, enligt Hannah Mazetti.
Men exakt hur affärsmodellen kommer att se ut kan, eller vill, hon inte säga i dag. Det kan handla om enskilda byalag som etablerar en egen butik till låg kostnad, eller 5-10 butiker inom några mils radie som betjänas från ett centralt lager. Butikerna kan också fungera som hubbar för lokal e-handel.
Men än så länge handlar det om testverksamhet där varorna handlas in från Bergendahls, medan Hannah Mazetti och hennes partners analyserar kundernas inköp.
Moby Marts första testbutik i Grisslinge i Värmdö har varit i drift en månad nu. 25 procent av kunderna är under 25 år.
FOTO: JOACHIM BJÖRK