23948sdkhjf

”Polisens rånreklam skadar butikerna”

Livsmedelshandlarnas vd Pär Bygdeson om varför polisens agerande riskerar att leda till fler kontantlösa butiker.

Kom och köp konserverad gröt! All reklam är bra reklam. Två gamla deviser som kanske inte alltid är helt sanna. Inte minst när det kommer till rån i butik. Strax innan och under julhelgen skedde en rad butiksrån. En butik blev rånad tre gånger, men även ett antal andra blev utsatta för rån. Något som glädjande nog har varit nedåtgående under de senaste tio åren.

Den butik som blev rånad tre gånger har nu meddelat att den kommer att bli kontantfri. I dagsläget finns det en handfull dagligvarubutiker som av olika skäl valt att bli kontantfria. En utveckling som kommer att komma, men som kommer att ske fortare om inte polisen slutar göra reklam för rån i media.

Våren 2015 rånades en butik i Västsverige på en större summa pengar. Några dagar efter rånet kunde de boende läsa i lokala medier exakt hur stort rånbytet var. Någon hos polisen hade inte kunnat motstå frestelsen att berätta summan för en journalist. Reklam riktad till kriminella om hur lönsam ett rån kan vara.

Livsmedelshandlarna hjälpte butiken att anmäla polisen till Justitiekanslern, JK, för att få prövat om detta var rätt gjort. JK lät meddela att polisens meddelarfrihet vägde tyngre än förundersökningssekretessen. Vilket från vårt perspektiv känns skevt och är en märklig prioritering.

Även vid det första rånet innan jul kom rånarna över en större summa pengar, något som någon vid polisen kände sig manad att dela med sig av. Vilket kan ha varit en bidragande orsak till att samma butik blev rånad två gånger till inom loppet av några veckor.

Helt onödigt och dessutom både skadligt och skrämmande för de som arbetar i butik. De kriminella borde inte få hjälp av polisen att göra sin research av vad de ska hitta på för att dra in de pengar de anser sig behöva.

Det bästa vore förstås om polisen bestämde sig för att inte hjälpa de kriminella. Bara för att något är lagligt betyder det inte att man måste göra det. Eget omdöme om vad som är bäst kommer aldrig att spela ut sin roll.

För dig som blir utsatt för ett rån kan det vara bra att trycka på det olämpliga i att uppgifter om storlek på rånbyten kommer ut i medierna. Gärna få in det skriftligt i anmälan. Det minskar kanske risken för upprepade rån samt att andra butiker i området slipper att bli rånade.

Pär Bygdeson, vd Livsmedelshandlarna

Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172