Ica förlänger digitalavtal för 300 miljoner
Ica Sverige förlänger sitt avtal med digital signage-företaget Visual Art. Företagen har samarbetat kring digital kommunikation i butik sedan 2008. Nu förlängs samarbetet i fyra år, till ett värde av 300 miljoner kronor, enligt ett pressmeddelande från Visual Art.
Likt tidigare innebär det att Visual Art tillhandahåller Icas digitala skärmar i butik. De kommer även att fortsätta utvecklingen av sitt CMS-system som bland annat kan automatisera erbjudanden med rätt pris, rätt produktinformation och manér i rätt butikszon - helt på egen hand.
Produktion av matinspiration har tidigare legat hos Visual Arts egna designstudio med regissörer och arbetsteam dedikerade till Ica. En del som man nu bygger en egen funktion för inhouse på Ica.
– Ica består av fria handlare i samverkan vilket ställer höga krav på flexibel marknadsföring. Med handlarnas egen prissättning och kampanjer på både central, profil- och butiksnivå måste de enkelt kunna hantera sin butikskommunikation. Därför har vi, tillsammans med Visual Art, utvecklat ett CMS som möjliggör för handlaren att både skapa och styra innehållet i sina skärmar via en app. En funktion som vi ständigt utvecklar efter handlarens behov, säger Linda Lager, kanalansvarig på Ica,i en kommentar.