Paradiset blöder – stänger butiker
Paradiset blöder och för att få stopp på blodflödet måste nu två av fyra butiker stängas. Grundaren Johannes Cullberg byter samtidigt strategi för företaget och ska i stället satsa på att leverera sina egna märkesvaror till andra matbutiker, rapporterar Market.
Det har gått tungt en längre tid för det hållbara matföretaget. Visserligen ökade omsättningen 2018, men samtidigt gick Paradiset med 41,5 miljoner i förlust. För att vända utvecklingen krävs radikala åtgärder. Därför stängs nu butikerna i Sickla och Täby.
Butikerna på Södermalm och i NK-gallerian kommer dock att finnas kvar. Paradiset kommer inte att helt överge butikskonceptet.
– De två återstående butikerna kommer vi att ha kvar. Det är skyltfönster för varumärket och det är ganska lyxigt att ha butiker där du kan komma in och uppleva vad Paradiset är och står för, säger Johannes Cullberg till Breakit.
Omställningen av företaget har redan inletts. I juni förra året presenterade Paradiset och Midsona ett samarbete i form av ett gemensamt bolag och ett nytt konsumentvarumärke under namnet "Everyday by Paradiset". De produkterna är på samma gång Paradisets emv samtidigt som de kan säljas även i andra dagligvarubutiker.
Den e-handel som lanserades i maj 2018 är stängd idag, men Johannes Cullberg säger till Market att Paradiset siktar på en comeback på nätet tillsammans med någon fristående e-handlare.