Liten Nära-butik tänker sno Maxi-julen: ”Jag är billigast på flest fronter”
Fri Köpenskap har vid tidigare tillfällen berättat om Viktor Rönn som driver Ica Nära Brottbyhallen norr om Stockholm.
Trots butikens knappa yta och avsides placering tänker Viktor Rönn på sikt göra butiken till landets omsättningsmässigt största dagligvarubutik. Kaxigt kan tyckas, med tanke på att Brottby har drygt 260 invånare.
– Men det ska jag bli. Det handlar om att pressa priserna och hjälpa kunderna att bunkra. Då blir det en bra deal både för mig och kunden, säger han till Fri Köpenskap.
Tillväxtplanen startar redan i jul. En normal vecka motsvarar Viktors onlinehandel smått osannolika 22-23 procent av butikens totala omsättning. Under julhandeln är ambitionen att kliva en bra bit över 30 procent.
– Min e-handel går spikrakt uppåt med rekord praktiskt taget varje vecka. Och jag tänker inte ge mig.
Men för att förstå hur Viktor Rönn kan ha så höga ambitioner behöver vi reda ut Icas e-handelsmodell och hur deras centrala plocklager fungerar. För att spara butiksyta, optimera plocket och kapa kostnader har Ica Sverige som bekant ett eget centrallager för e-handel i Jordbro.
Alla handlare som befinner sig inom Storstockholmsområdet och vill ägna sig åt e-handel kan välja att prenumerera på Icas centrala e-handel och därmed slippa plocka ordrarna i de egna butikerna. Detta sparar tid och yta i de fysiska butikerna och öppnar upp för mer effektiv logistik.
Men eftersom det centrala plocklagret levererar direkt hem till kunderna kan Viktor Rönn, i motsats till den fysiska butiken, konkurrera med butiker i hela Storstockholm. Lastbilarna behöver aldrig köra förbi Brottby.
Viktor Rönn har gjort sin egen reklamfilm för e-handeln.
Samtidigt får varje enskild Ica-handlare ta del av hela plocklagrets sortiment men sätter sina egna priser på varje enskild vara. Där öppnar sig en möjlighet för Viktor Rönn.
– Det gör att jag kan pressa priserna bortom stormarknadernas. Vi är 7-8 Ica-butiker i Stockholm som på totalen är klasser billigare än alla andra. Ingen kan vara billigast på allt men jag är billigast på flest fronter. Frakten och frukten är två exempel, säger han.
Men ändå, menar han, går han med svarta siffror på nätet.
– Inte mycket men det går runt. Tricket är att jobba mycket med multipriser. Jag har en bit över 2 000 multipriser vilket förmodligen är flest i hela Sverige även om man jämför med fysiska butiker.
Med multipriser kan han hjälpa kunden att bunkra saker som kattsand, toalettpapper, frysvaror och diskmedel. Egentligen alla typer av tunga och otympliga produkter. Ju fler de köper, desto billigare blir det både för kunden och Viktor.
– Det handlar om att få upp snittköpet så mycket som möjligt. Om kunden köper åtta kilo fryst kyckling istället för två så är det kanon för alla parter. Under den egna fliken i e-handeln, ”Bunkra med Viktor”, samlar jag en massa bunkringsprodukter. Det kan vara allt från sällanköpsvaror till storpack för frysen och skafferiet, gärna i kombination med multipriser.
Den stora utmaningen för Viktor och hans tillväxtambitioner är att nå igenom bruset. Därför försöker han knyta kontakter med kunderna och synas så mycket han kan.
Bland annat har han anställt en mediekreatör som ska hjälpa honom att nå ut i alla sociala kanaler.
Dessutom har han startat en egen podcast.
– Sedan lägger jag stor vikt i att alltid vara behjälplig mot kunderna online, på samma sätt som jag är i butiken. Bara för att man kontaktar mig online så ska det inte dröja innan man får svar. Jag försöker få till ett lika personligt bemötande online som i fysisk butik.
För att synas digitalt har Viktor Rönn startat egen podcast.
Även egna reklamfilmer, där han presenterar sig själv som prispressaren på nätet, är en del i strategin.
– När alla varor inklusive frakt summerats ska Brottbyhallen vara billigast. Sedan är det min uppgift att se till att kassarna blir så många och tunga att det blir en lönsam och snabb tillväxt. Än så länge har jag lyckats bra där.