Fortsatt stark försäljning för handeln
Efter en stark utveckling i oktober fortsatte den svenska dagligvaruhandelns försäljning att öka under november, nu med totalt 4 procent i jämförelse med samma period förra året. Under det tredje kvartalet låg ökningen på 3,5 procent i snitt och de senaste 12 månaderna har snittet legat på 3 procent.
De fysiska butikerna ökade med 3,7 procent, vilket ska jämföras med ett snitt om 2,7 procent.
E-handeln har från små volymer ökat kraftigt under året men i oktober bromsade den utvecklingen in något då försäljningsökningen nästan halverades till "endast 12,5 procent. I november steg försäljningen något till 16,2 procent i jämförelse med föregående år, vilket gör det till den näst lägsta ökningen de senaste 12 månaderna.
– Butikshandeln hade i november högre tillväxt än vanligt medan e-handeln haft något lägre tillväxt än vanligt de två senaste månaderna. Tillväxten i dagligvaruhandeln höll i november i stort sett samma takt som inflationen och befolkningsutvecklingen, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel i en kommentar.