Irritation över Icas halloumisatsning: ”Åker snålskjuts”
I måndags presenterade Ica och Norrmejerier en gemensam satsning på ett alternativ till halloumiosten – gjord på mjölk från enbart norrländska kor.
Målsättningen för Ica är en årlig försäljning på runt 350 ton och det nya samarbetet innebär ett nytt ysteri. Men även om Ica och Norrmejerier inte uttryckligen kallat sin produkt för halloumi utan snarare ett ”alternativ till halloumi” har satsningen skapat irritation bland importörerna.
Halloumiosten är nämligen ett skyddat varumärke.
– Halloumi har blivit en mycket stor exportframgång för Cypern. Nu försöker alla åka snålskjuts och stjäla succén, precis som man har gjort med fetaost, säger Andreas Papacosta till Folkbladet.
Som delägare i ett cyprotiskt företag som tillverkar och exporterar halloumi irriterar han sig också över den senaste tidens uppmärksamhet kring antibiotikaanvändning på Cypern.
– Man ger antibiotika till grisar och kycklingar, inte till getter som springer fritt uppe i bergen, säger han till tidningen.
Han får också stöd från forskare på Sveriges Lantbruksuniversitet som tycker att debatten blivit snedvriden.
– Det är inte halloumin som är boven i det hela. Det är klart att Cypern är utmärkande när det kommer till hög antibiotikaförskrivning. Men det är inte idisslarna det gäller i första hand, utan fjäderfä och gris där även andra länder har hög förskrivning och användning av antibiotika, säger Elina Åsbjer, legitimerad veterinär vid Nationellt centrum för djurvälfärd på SLU till Jordbruksaktuellt.
Fontana som bortsett från emv är störst i Sverige på halloumi har tidigare svarat på antibiotikakritiken i en artikel i Fri Köpenskap.
– Först och främst vill vi förtydliga att det inte finns någon antibiotika i våra halloumiprodukter. Det kan vi garantera, berättade Loizos Papadopoulos, vd för Fontana.
Men problemet handlar inte bara om produkterna i sig utan om resistenta bakterier till följd av antibiotikaanvändning i djurhållningen. Fontana menar att man ser allvarligt på problemet. Läs hela artikeln här.
– Vi uppmuntrar att folk uppmärksammar det och vi har under en väldigt lång tid jobbat aktivt för att påverka användandet av antibiotika. Våra krav på halloumiproducenten och dess mjölkleverantörer motsvarar de restriktiva krav som finns i användning av antibiotika i Sverige.
Fontana är heller inte oroade över den nya konkurrensen.
– Vi välkomnar konkurrens, även om i just det här fallet inte ser det som konkurrens utan ytterligare ett alternativ till grillost, säger Loizos Papadopoulos.
Ica har ännu inte bestämt namnet på produkten men tänker förstås ta hänsyn till att halloumi är varumärkesskyddat.
– För oss är det snarare så att det kommer vara viktigt att lyfta fram att det inte är exakt samma som det vi säljer i dag, utan att det här är något helt nytt, där produkten bygger helt på svenska råvaror. Eftersom vi vet att kunderna länge velat se en sådan här produkt är det mycket möjligt att vi också tar fram ett namn tillsammans med kunderna, säger Pierre Gidlöf, inköpschef på Ica Sverige till Folkbladet.