23948sdkhjf

Julkalender för jämställdhet – tunga branschprofiler bakom luckorna

Ladies of FMCG vill lyfta goda exempel.

En virtuell julkalender för jämställdhet. Med tunga ledare inom branschen bakom luckorna. Initiativet står nätverket Ladies of FMCG för.

Vi gör kalendern för att lyfta goda exempel, säger Hanna Mannberg, medgrundare av Ladies of FMCG.

December är julkalendermånad. Ladies of FMCG har valt att göra en alldeles egen variant på Linkedin. Varje dag öppnas en virtuell lucka. Bakom döljer sig 24 vd:ar och HR-direktörer inom dagligvaruhandel, FMCG och food service.

– Fler kvinnor inom FMCG i allmänhet och i ledande positioner i synnerhet är utvecklande och viktigt för vår bransch, och då betyder ett nätverk som Ladies of FMCG oerhört mycket, säger Mats Hedlund, vd för Kronfågel, som förklaring till sin medverkan i julkalendern.

Jennifer Friman, vd Movement, tvekade inte heller att ta hand om en lucka.

– Jag blev glad när jag fick frågan. Det finns otroligt många kompetenta kvinnor inom dagligvarubranschen, men inte alltid i roller med affärsansvar. Det handlar om att göra våra företag medvetna samt att planera för och utveckla kvinnor att ta dessa positioner. 

Andra som kommer att ge konkreta tips för jämställda arbetsplatser är Per Strömberg, vd Icagruppen, Klas Balkow, vd Axfood, Carl-Johan Stålhammar, vd Coop Gotland, Karolin Kull, grundare Mathem, Ulrika Palm, vd Midsona, och Sara Berger, vd Sydgrönt. Bara för att nämna några.

– Vi har med både män och kvinnor i kalendern då vi är övertygade om att vi alla tjänar på en mer jämställd bransch, säger Hanna Mannberg.

Att få ihop tunga branschprofiler till 24 luckor var inget problem.

Vi är fantastiskt glada över den respons och det engagemang som vi har fått, säger Veronica Kumlien, medgrundare av Ladies of FMCG.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095