43 varumärken ska göra svinnet lönsamt
Många företag och organisationer vill idag minska sitt matsvinn men det finns en rad hinder för att lyckas med det i större skala. Ett av dem är transporterna, där det helt enkelt är billigare att slänga maten än att transportera den vidare till exempelvis en restaurang.
För att lösa den här logistiska knuten ska Logtrade och Chalmers Industriteknik tillsammans med 41 aktörer inom IT, logistik och livsmedel ge sig in i ett projekt för att under två år undersöka möjligheterna för att utveckla och tillämpa lönsamma logistikflöden mot matsvinn.
– Det vi såg var att restauranger som vill rädda så kallad överskottsmat, samt butiker och grossister som vill skänka bort den har svårt att hitta enkla och lönsamma affärsmodeller för detta vilket i sin tur beror mycket på utmaningar med logistiken, men det handlar också om utbildning, säger Kristina Liljestrand i en kommentar.
Redan för ett år sedan inleddes etapp ett i projektet under namnet Resvinn av kocken Paul Svensson och logistikdoktor Kristina Liljestrand från Chalmers. Vinnova var då med och bidrog med finansiellt stöd och de gör de även nu i etapp två med närmare tre miljoner kronor.
För att komma till rätta med problemen med svinn måste hela logistikkedjan tänkas om.
– Roten till matsvinn är att matdistributionen är linjär och att matproduktionen inte är prognosstyrd. Det sistnämnda genererar missmatch, och det förstnämnda gör att varorna bara ”kan” gå raka vägen ut eller till tippen. Samma utmaningar ser vi idag inom detaljhandeln där utmaningarna med så kallad reversed logistics leder till att det är billigare att bränna returnerade kläder och produkter än att försöka redistribuera dem, säger Vibeke Specht.