23948sdkhjf

Göteborg första sociala franchise-butik – samarbete med Axfood

MatRätt ska minska matsvinn, fattigdom och ge utsatta chansen i arbetslivet.

Räddningsmissionen har för avsikt att öppna en social matbutik i Göteborg i januari 2020. Likt Matmissionen i Stockholm kommer butiken att sälja varor som är fräscha men av skönhetsfel och andra osaker skänks från andra dagligvarubutiker.

I grund och botten handlar det om att ta hand om det enorma matsvinn som vi redan i dag får från olika livsmedelsbutiker och grossister. Kan vi omsätta det i en butik där utsatta människor med låg inkomst kan handla till rabatterat pris, så hjälper vi samhället på flera sätt, säger projektledaren Samuel Haugstvedt i en kommentar.

Produkterna kommer att ha två prissättningar, en för vanliga konsumenter och en extra rabatterad för samhällets särskilt utsatta. Butiken är tänkt att drivas som en social franchise-butik med målsättning att så småningom bära sig själv ekonomiskt.

Konceptet är en beprövad modell på flera ställen i världen och i Sverige har liknande verksamheter kunnat bära sig själva ekonomiskt inom loppet av några månader.

Vår butik har tre mål. Att minska matsvinnet, bekämpa matfattigdomen bland utsatta människor och att stötta personer att närma sig arbetsmarknaden genom arbetsträning, konstaterar Samuel Haugstved.

Axfood är medgrundare i projektet och kommer att skänka varor genom Willys, Hemköp och Dagab. Butiken kommer också att få bidrag från andra livsmedelsaktörer som Räddningsmissionen arbetar med men för att starta upp butiken behövs mer resurser och därför söker organisationen nu finansieringshjälp från både företag och privatpersoner.

Men vi behöver mer resurser för att kunna öppna butiken redan i januari. Just nu träffar vi många olika företag och organisationer och det finns möjligheter för privatpersoner att vara med och stötta projektet genom crowdfundingsajten ZoHero, säger Samuel Haugstved.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078