Dagligvaruhandeln tuffar på i Q3
Den svenska dagligvaruhandeln fortsatte att öka i försäljning under september med en totalökning på 3,2 procent och en kvartalsökning med 3,5 procent, det framgår av senaste Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. E-handeln fortsätter att öka kraftigt, om än från låga tal med 29,8 procent i september och en kvartalssiffra på 29,6 procent.
– Det tredje kvartalet gick bra för dagligvaruhandeln med en försäljningsökning om 3,5 procent. E-handeln ökade med hela 29,6 procent, vilket framstår som ännu starkare när man betänker att ökningen i Q3 2018 var nästan 26 procent, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel i en kommentar.
Den totala tillväxten i år uppgår till 2,9 procent samtidigt som prisutvecklingen enligt SCB legat på 2,8 procent och befolkningsökningen legat på 1 procent. Kalendereffekten under september beräknas ligga på minus 0,5 procentenheter.