Nya rekordsiffror för Axfood – tar marknadsandelar
Med Willys som draglok fortsätter Axfood att tuffa på. Nya starka siffror i dagens rapport.
Dagligvarukoncernen Axfood redovisar en omsättning på 12 731 miljoner kronor för årets tredje kvartal. Att jämföra med 12 050 miljoner kronor för samma period förra året, enligt dagens delårsrapport. Det är en ökning med 5,7 procent.
Rörelseresultatet ökade till 715 miljoner kronor (615), och rörelsemarginalen till 5,6 procent (5,1). Trots en positiv effekt av den nya redovisningsstandarden för leasing, IFRS 16, på rörelseresultatet med 43 miljoner kronor och rörelsemarginalen med 0,3 procentenheter, är det underliggande resultatet betydligt bättre än förra årets Q3.
Axfood har under perioden vuxit mer än marknaden och tagit andelar med en butiksförsäljningstillväxt på 6,7 procent och en e-handelstillväxt på 38 procent.
– Med en butiksförsäljningstillväxt om 6,7 procent och en e-handelstillväxt på hela 38 procent konstaterar jag att vi även detta kvartal växer mer än marknaden i båda kanalerna. Willys fortsätter att utmärka sig med en fantastiskt fin utveckling där utrullningen av e-handelserbjudandet till fler orter och butiker har bidragit till att göra Willys allt mer relevant för fler kunder, säger Axfoods koncernchef och vd Klas Balkow i en rapportkommentar.
– Vidare ser vi en positiv tillväxt för Hemköps butiksförsäljning inklusive franchise, nu med draghjälp från tillskottet av Östenssons nio butiker från och med 1 september. Även Axfood Snabbgross, som hade ett väldigt starkt tredje kvartal förra året, visar god tillväxt för kvartalet. Tredje kvartalets rörelseresultat överstiger förra årets starka utfall även utan effekten av IFRS 16. Förbättringen förklaras framför allt av den goda försäljningstillväxten i alla våra kedjor, avslutar Balkow.
För de tre första kvartalen ökade omsättningen till 37 700 miljoner kronor (35 715), och rörelseresultatet till 1 801 miljoner kronor, en ökning med 12,6 procent.
Läs mer i morgondagens papperstidning.