Matsmart etableras i Tyskland: ”Siktar på första halvåret 2020”
Fri Köpenskap kunde tidigare i dag berätta att Matsmart tar in 182 miljoner i en investeringsrunda. Mest investerar den tyska investeringsfonden LeadX Capital.
Att den nya delägaren är ett tyskt bolag rimmar väl med Matsmarts planer, berättar vd Karl Andersson i en intervju med Fri Köpenskap.
– Vi har letat efter rätt partner som kan hjälpa oss ut i resten av Europa och nu har vi hittat den.
Ambitionen är att starta en verksamhet i Tyskland efter årsskiftet. Matsmart tittar på ett par olika orter men vill inte berätta exakt vart ännu.
– Vi siktar på första halvåret 2020. Våra nya delägare har en väldigt stark bas och goda kontakter i Tyskland, säger Karl Andersson.
Förutom det faktum att Tyskland har 82 miljoner invånare är marknaden intressant eftersom den är väldigt präglad av kraftiga lågprisaktörer som exempelvis Lidl och Aldi. Konsumenterna är därmed vana vid lågpris.
– Tyskland är otroligt spännande på många olika sätt. Vi har testat vår modell på den nordiska marknaden och har en stark tilltro till att många i Tyskland också vill rädda mat och samtidigt spara pengar, konstaterar Karl Andersson.
Matsmart ägnar sig åt klipprodukter som av överproduktion, förpackningsbyten, kort bäst före-datum och andra orsaker väljs bort i många butiker. Varorna köps online och skickas via posten och andra logistikföretag.
Samtidigt kan det vara utmanande att etablera sig i Tyskland.
– Vi är superödmjuka inför det. Det finns risker med allt men vi tror att marknaden är rätt för oss.