Här får handelsforskningen nya miljoner
13 miljoner kronor till branschnära forskning inom handeln. Det är resultatet när sju nya forskningsprojekt får forskningsanslag från Handelsrådet.
– Vi jobbar aktivt för att öka utbytet av ny kunskap och interaktionen mellan akademi och praktik, säger Lena Strålsjö, FoU-expert på Handelsrådet.
Nu får sju forskningsprojekt dela på sammanlagt 13 miljoner kronor. De beviljade projekten spänner över flera områden; logistiksystem, framgångsrik kompetensutveckling, nya butiksformat, säkra handelsområden, e-handelns företagsdynamik, digitala hybridsystem och sjukfrånvaro bland tjänstemän.
De sju projekt som i år fått pengar av Handelsrådet är resultatet av en utlysning där högsta prioritet har varit relevansen för handelsnäringen och reellt samarbete mellan olika aktörer.
– Det leder till att handelsforskningen breddas och blir alltmer tvärvetenskaplig, säger Lena Strålsjö och fortsätter:
– Det har varit hård konkurrens och vi är nöjda med att vi får fram starka forskningsprojekt inom samtliga fyra prioriterade områden: branschglidning, innovation, säkerhet och informellt lärande.
– Anslaget betyder mycket för vår forskargrupp och vi ser det definitivt som en fjäder i hatten, säger Daniel Hellström som tillsammans med Pernilla Derwik, Lunds universitet, har fått anslag för forskning kring kompetensutveckling och informellt lärande på jobbet.
Projektet pågår under två år med start 2020. I första fasen djupintervjuas erfarna lagermedarbete, butikschefer och inköpare kring hur de själva lär sig på jobbet. Samarbetsföretag är Ica, Ikea, Nowaste Logistics och Oriflame Cosmetics.
Projektet ska efter två år mynna ut i strategier för hur ett företag kan stödja informellt lärande på arbetsplatsen.
Beviljade projekt 2019
Erik Sandberg, Linköpings universitet
Dynamiska förmågor i handelns logistiksystem – för ökad grad av innovation och flexibilitet
Daniel Hellström, Lunds universitet
Framgångsrik kompetensutveckling på jobbet – informellt lärande i handeln
Ulf Johansson, Lunds universitet
Att framtidssäkra den fysiska butiken via nya butiksformat – hur utvärdera nya butiksformat
Oana Mihaescu, Handelns Forskningsinstitut
Business Improvement Districts – En modell för att höja säkerheten och attraktiviteten i städernas handelsområden
Sven-Olov Daunfeldt, Handelns Forskningsinstitut
E-handelns företagsdynamik
Stefan Cronholm, Högskolan i Borås
Digitala Hybridsystem för innovation
Kristin Farrants, Karolinska Institutet
Sjukfrånvaro bland tjänstemän inom handeln: prospektiva kohortstudier