Förra årets galavinnare om året som gått
David Hassel, kött och charkansvarig, Ica City Knalleland.
Vad har priset betytt?
– Det har betytt väldigt, väldigt mycket både för personalen och kunderna. Vi har fått ett kvitto på att vi jobbar rätt och sedan är det förstås något som sporrar oss att bli ännu bättre. Kunderna har verkligen uppmärksammat priset och vi får mängder av gratulationer hela tiden. Trots att det var ett år sedan vi vann så var det en kund som gratulerade senast i dag. Det har varit väldigt stort och betydelsefullt för oss.
Vad har hänt hos er sedan dess?
– Vi har fortsatt på samma linje och jobbar mycket med lokalproducerat, svenskt och våra egna produkter. Sedan dess har vi också startat en egen köttskola i vårt Cityblad som går ut till alla fyra City-butikerna.
Vem skulle du vilja prisa på Dagligvarugalan?
– De svenska bönderna. De har verkligen tagit många kliv i rätt riktning när det gäller kvalitet på tallriken trots den svåra torkan förra året. De förtjänar verkligen ett pris.
Christian Davidsson, dryckesansvarig på Ica Maxi Kalmar.
Vad har priset betytt?
– Det är ett bevis på att vi har lyckats med vår dryckesavdelning och för oss i personalen har det varit väldigt stort.
Vad har hänt hos er sedan dess?
– Vi har fortsatt i samma riktning som tidigare. Vi satsar på marginalstarka produkter på gavlar och energidryckerna fortsätter att öka hela tiden.
Vem skulle du vilja prisa på Dagligvarugalan?
– Oj, det var en tuff fråga. Jag vet faktiskt inte så den får jag passa på.
Julia Kronlund, vd på Sevan, vinnare av årets syftesdrivna ledare 2018.
Vad har priset betytt för dig?
Det har självklart varit väldigt hedrande. Priset är intressant på det sättet att det har fokus både på ett hållbart och samtidigt resultatinriktat ledarskap. Sen har det betytt en del för de som arbetar för oss då vi på Sevan sätter arbetarna i fokus då det är de som gör allt möjligt.
Vad har hänt sedan dess?
– Vi befinner oss i en stor förändring just nu både strukturella och marknadsmässiga då vi både ökar som företag samtidigt som vi nu håller på att genomföra en större flytt av både kontor och fabrik. Vi växer snabbt och arbetar hela tiden med "hummus-revolutionen" där vi försöker få kunder och butiker att förstå värdet som finns i mat från mellanöstern.
Vem skulle du vilja ge pris?
– Eftersom jag i år sitter i juryn för Dagligvarugalan så har jag sett väldigt många bra kandidater i branschen. Men jag skulle nog vilja ge ett pris till Monica Längbo som nyligen blivit HR-direktör på Axfood. Hon är fantastiskt duktig på det hon gör och kommer verkligen att förändra FMCG-branschen.
Martin Starkman, kommersiell direktör Kronfågel
Vad har priset betytt för er?
– Det har betytt enorm stolthet och erkännande för vårt arbete med att utveckla kategori baserat på konsumenttrender i nära samarbete med våra kunder. Årets Leverantör har gett oss ytterligare energi att fortsätta utvecklingen av vårt arbete och det gör vi med ökat fokus på innovation, nyheter och hållbarhetsfrågor som vi belyser i kommande kampanj ”Gör något enkelt för miljön”.
Vad har hänt inom företaget sedan dess?
– Vi har ett fortsatt fokus på att utveckla våra produkter i både nuvarande och nya kategorier. Det har anställts en gastronomiskt ansvarig för ökat fokus på innovationer och för att sätta prägeln på oss som ett matföretag. Vi re-lanserar vårt varumärke under hösten 2019 med ny logotype, nytt visuellt uttryck, nya förpackningar, ny och inspirerande webbplats och som toppen på det går vi ut med kommunikationskonceptet ”Gör något enkelt för klimatet” som ni kommer se mer av under hösten.
Vem skulle du vilja ge pris?
– Någon som på ett hållbart sätt utvecklar sitt konsumenterbjudande. Produkter som på ett tydligt sätt bidrar till utveckling av sin kategori baserat på konsumentinsikter och utvecklar försäljningen för kunderna.
Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.