23948sdkhjf

Axfood ville också köpa Netto

Kedjan i långt gångna förhandlingar – men Coop bjöd över.

När Coop i maj släppte nyheten att de köper Nettos svenska butiksrörelse slog nyheten ner som en bomb för många i branschen. Men inte för alla.

Axfood hade suttit i långt gångna förhandlingar med Nettos danska ägare innan Coop klev in och bjöd över.

Affären gjordes av Coops butiksbolag CBS, som hittills drivit cirka 240 av kooperationens 650 butiker. De övriga drivs av lokala och regionala föreningar.

På ett bräde fick företaget över 160 nya butiker, och Coops totala butiksbestånd växte till över 800.

Men enligt samstämmiga uppgifter till Fri Köpenskap från varandra oberoende källor, slog Coop i och med affären ut en allvarlig konkurrent.

Axfood hade under en längre tid fört långt gångna förhandlingar med Nettos danska ägare Salling Group om att köpa de svenska Nettobutikerna. En överenskommelse ska ha varit nära, när Coop kom in och bjöd ett högre pris.

Planen var, enligt vad Fri Köpenskap erfar, att konvertera dem till lågpriskedjan Willys mindre format, Willys Hemma. Ett format som ligger närmare Nettobutikerna i storlek, profil och inriktning än vad Coops butiker gör.

Axfood vill i dag inte kommentera uppgifterna.

– Vi har som policy att inte kommentera den här typen av uppgifter eller rykten, säger presschefen Claes Salomonsson.

När Coops köp presenterades meddelade parterna att de kommit överens om att inte offentliggöra köpesumman. Klart står dock att Coops inträde höjde priset.

Fri Köpenskaps Joachim Björk kommenterar den uteblivna affären och Coops utmaning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.146