Coop satsar på foodtech med Norrsken
Förra veckan kunde Fri Köpenskap berätta att Coop Sverige omorganiserar och skapar en digital enhet (Digital) för att höja takten i sin digitala transformation. Chefen för enheten, som håller på att rekryteras, tar plats i företagsledningen.
Som ett led i satsningen etableras en ny extern innovationsplattform som ska möjliggöra att entreprenörer får kapital och möjlighet att testa nya affärsidéer.
Nu står det klart att den första partnern till plattformen blir Norrsken Foundation. Norrsken är Klarnagrundaren Niklas Adalberths filantropiska storsatsning på en hubb för sociala entreprenörer. För att få sitta på kontoret i Spårvagnshallen på Birger Jarlsgatan i Stockholm ska verksamheterna medverka till att förbättra världen.
Tillsammans ska Coop och Norrsken bland annat skapa ett skräddarsytt pilotprogram för entreprenörer inom foodtech och detaljhandel, med hållbarhet som ledstjärna.
– Coop är väldigt glada över att knyta Norrsken till oss som första partner till vår innovationsplattform. Tillsammans med Norrsken ska vi hjälpa entreprenörer att förverkliga sina affärsidéer och bygga sina företag samtidigt som innovationerna kommer våra medlemmar och kunder till godo, säger Coop Sveriges vd Magnus Johansson i en kommentar.
– Vi är oerhört stolta över vårt partnerskap med Coop. Mat är otroligt spännande just nu och ett område där konsumenterna själva kan ta tydlig ställning i vardagen genom att göra hållbara val. Från Norrskens sida ser vi hur det kokar inom hela foodtech-segmentet, med spännande startups inom allt från produktion via distribution till återvinning, säger Funda Sezgi, chief operating officer på Norrsken.