Mathems nya vd om robotisering, starka ägare och att skapa lönsamhet
Fri Köpenskap kunde i går berätta att Johan Lagercrantz kliver in som ny vd för Mathem den 1 december.
– Först handlar det så klart om att sätta mig in i verksamheten och dess utmaningar och möjligheter. Sedan handlar det om att titta på hur vi kan vara konkurrenskraftiga och säkerställa att vi behåller det försprång som jag upplever att Mathem har kring kundupplevelsen, säger han till Fri Köpenskap.
Vad vill du titta på framöver?
– Vad behöver vi för setup, hur vi placerar oss geografiskt och sådana saker. Samtidigt gäller det att ha ett attraktivt kunderbjudande utan att leveranskostnaderna drar iväg. Den stora utmaningen blir att hela tiden hålla balansen. Det räcker inte med att bara ha ett attraktivt kunderbjudande utan man måste ha ett tydligt fokus på att det ska bli en lönsam affär. Leveranserna behöver till exempel vara effektiva.
Hur vill du skapa en lönsam affär?
– Det gäller att titta på hur vi kan optimera våra ytor. När jobbar man? Hur jobbar man? Vilka typer av fordon använder man och vilka rutter kör man kan? Kan vi styra volymer till tidpunkter som gör det mer effektivt utan att påverka kundupplevelsen negativt? Dessa blir viktiga frågor.
Om man tittar på Icas Ocado-lager som ska öppna 2022 så kommer det i hög grad vara robotiserat. Vill ni bredda på det planet?
– Absolut. Det finns en viss robotisering redan och det finns absolut möjlighet att bredda där. Det kommer att vara helt nödvändigt att identifiera vilka områden som robotisering kommer att vara lönsamt för oss men det är också i ganska stor grad lokalerna som styr hur effektivt man kan jobba med robotar.
Kapitalstarka Kinnevik köpte i februari 38 procent av Mathem för 0,9 miljarder kronor. Affären gav Mathem 400 miljoner kronor i likvida medel.
Hur ser du på ägarbilden?
– Det känns väldigt tryggt och inspirerande med hela ägarbilden. Det är superspännande att få jobba med så starka ägare som kan hjälpa till både med kompetens och finanser.
Hur ser du på att bredda Mathem geografiskt?
– Vi har en ganska bred täckning om man tittar på antalet invånare i Sverige men vi kommer säkert att täcka ännu mer i framtiden. Det är däremot inget som vi hunnit diskutera mer om i dagsläget.
Johan Lagercrantz har breda erfarenheter från chefsposter inom bemanningsbranschen och kommer närmast från vd-posten hos rekryterings- och bemanningsbolaget Randstad Sweden Group AB.
Vad tar du med dig därifrån?
– I bemanningsbranschen jobbar vi med breda personalgrupper. Jag tar med mig erfarenheter om hur man jobbar med ledarskap och frågor som rör personal och hur man kan få effektivitet utifrån det. Dessutom står bemannings- och rekryteringsbranschen inför en digitalisering som jag lagt mycket fokus på.
Vart ser du Mathem om fem år?
– Som en fortsatt ledande aktör på nätet och att vi har utvecklat vårt erbjudande och i ännu högre grad skapat effektivitet. Jag tror också att vi då visar svarta siffror.