Ica toppar varumärkeslistan
När svenska folket rangordnar varumärken i Yougovs stora varumärkesindex placerar sig inte oväntat Ikea högst upp på listan tätt följt av Ica på plats två. Tio i topp-listan består nästan uteslutande av svenska varumärken och den enda nykomlingen på listan är Google som hamnar på plats tio.
Bland matvarumärkena placerade sig både Wasabröd och Västerbottensost högt upp på plats fem, respektive plats sju.
Listan omfattar flera hundra varumärken men värt att notera är att både Lidl och Willys har klättrat kraftigt under året och är bland de tio varumärken som ökat mest. Lid hamnade på plats två, efter Nordea och Willys ligger på plats nio, innan Findus.
Även läskföretaget klättrar där plats tre, fyra och fem går till Coca-Cola Light, Pepsi Max och Pepsi.
Yougovs undersökning utfördes i fler länder än Sverige och på det globala indexet placerade sig Google på plats ett och Ikea hamnade, som enda svenska varumärke på topp-tio på plats sju.
Rangordningen som tagits fram av Yougov utgår från sex olika parametrar: kvalitet, allmänt intryck, värde för pengarna, rekommendation, rykte och kundnöjdhet.