Coop omorganiserar – kommunikationsdirektören lämnar
Coop Sverige skapar en digital enhet för att höja takten i sin digitala transformation. Samtidigt etablerar de en ny, extern innovationsplattform som ska möjliggöra att entrepenörer får kapital och möjlighet att testa nya affärsidéer inom Coops verksamhet.
– Spelplanen i näringslivet håller på att ritas om. Vi som storföretag kan inte längre sitta och vänta på att entreprenörer ska uppvakta oss. Tvärtom behöver våra medarbetare via vår nya plattform vara en del av entreprenörernas vardag och vi tror att en framgångsfaktor för vår innovationsplattform är att vi gör den öppen och tillsammans med ett nätverk av partners och start-ups, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige i en kommentar.
I samma veva görs förändringar i organisationen där den digital kompetensen samlas i en ny enhet under just namnet Digital, vars chef tar plats i företagsledningen.
Utöver detta inrättas även ett nytt affärsområde med ansvar för försäljning med särskilt fokus på erbjudanden inom Coop respektive Stora Coop. Marknads- och kommunikationsenheten läggs också ihop till en enhet: Marknad, Hållbarhet och Kommunikation, och som en följd av detta har nuvarande kommunikationsdirektör Anna Rasin valt att lämna sitt uppdrag och Coop under hösten.
– Genom att förtydliga ansvar och roller inom organisationen och därmed förenkla beslutsvägar ska vi bli snabbare och mer effektiva, säger Magnus Johansson.
Den nya organisationen träder i kraft den 1 oktober 2019.