23948sdkhjf

Hemköpsbossens plan för Tempo

Thomas Gäreskog tror starkt på kedjan.

När Thomas Gäreskog tog över Hemköp i december 2012 fanns en hel del att göra. Vi-butikerna höll på att avvecklas och Anders Strålman som också var koncernvd på Axfood hade gått in som tillförordnad vd för Hemköp när Ola Andersson slutade ett halvår tidigare.

Nu, knappt sju år senare, ser saker väldigt annorlunda ut. Köpmönstren har förändrats och digitaliseringen piskat igång stora förändringar i branschen. Handlarmodellen ser annorlunda ut och sortimentet har skruvats och vässats.

– Jag trivs väldigt bra i dagligvaruhandeln. Dels för att alla har en relation till den och dels för att det händer så mycket, säger Thomas Gäreskog, vd på Hemköp till Fri Köpenskap.

Och Hemköp står väldigt väl positionerade inför framtidens dagligvaruhandel, menar han. På ena sidan finns många Hemköpsbutiker i urbana områden nära bostäder och kollektivtrafik. I mitten finns det samplock av e-handeln som nu i höst börjar göras centralt med Axfoods andra kedjor och på andra sidan finns Tempos cirka 130 handlarägda butiker som går som tåget.

Delvis tack vare det faktum att de ligger i särskilt bostadsnära områden vilket stämmer väl överens både med kundernas önskemål att handla lokalt och ökad urbanisering.

– Sedan gör Tempo-handlarna naturligtvis ett väldigt bra jobb i sina butiker.

Tempo övergick från Axfood Närlivs till Hemköp vid årsskiftet 2018 och Thomas Gäreskog tror att kedjan kan bli en kraft att räkna med framöver.

– Vi har samarbetat med dem i lite drygt ett år och vi har gjort en plan där det första steget har varit att säkerställa butiksdatasystemet så att de har samma möjligheter till digitala tjänster, support, kampanjstöd och kanske framförallt autoorder som kommer att underlätta enormt för Tempo-butikerna, berättar Thomas Gäreskog.

Greppen pågår just nu och enligt beräkningarna ska alla butiker vara konverterade till Hemköps datasystem i början av 2020. Redan där kan Tempo höja sig ytterligare ett pinnhål.

– Därefter kan vi ta nästa steg i stöttningen där det handlar om att hitta rätt sortiment, planogram, butiksstorlekar och kampanjförslag så att de får ett relevant och bra kunderbjudande. Sådana typer av saker, förklarar Thomas Gäreskog.

Vad har du fokuserat på hittills?

– Senaste åren har det handlat mycket om att bygga om och fräscha upp våra butiker och skapa ett modernare intryck. Att förtydliga våra format, butikskoncept och innehåll utifrån de lokala marknaderna har varit en annan stor sak. Handlarmodellen och den digitala utvecklingen likaså.

Vad är viktigast just nu?

– Att vi fortsätter stärka vårt varumärke, får en bra lösning digitalt och är offensiva när det gäller att ta marknadsandelar. Vår formatstrategi och att vi lokalanpassar sortimentet är en annan viktig del. Vi har många butiker i urbana miljöer och då gäller det att vi har ett sortiment som speglar den typen av kunder samtidigt som vi jobbar med att förtydliga sortimentet för de butiker som ligger i orter med andra behov.

Vad händer inom fem år?

– Då tror jag att vi har ett starkt omnikanalserbjudande, tagit ytterligare marknadsandelar och förtydligat Hemköp som varumärke. Jag tror också att vår nya hållbarhetsprofil kommer ha fått ett ordentligt genomslag.

Om Thomas Gäreskog

  • Ålder: 58
  • Bakgrund: 6,5 år inom Hemköp. Dessförinnan butikschef på Ica Kvantum i Uppsala.
  • Utbildning: Ekonomisk gymnasieutbildning och många utbildningar inom Ica-skolan.
  • Intressen: Gillar att umgås med familjen och träna. Är även sportintresserad och ser dagligvaruhandeln som ett fritidsintresse.
  • Familj: Är gift och har två vuxna döttrar som valt andra vägar än dagligvaruhandeln.
  • Mentor: Ingen specifik men har väldigt många nyttiga kontakter för samtal och diskussioner. Får också väldigt bra feedback från frun Maria.
  • Bästa beslut: Att bli vd för Hemköp. Det har varit en fantastisk resa med försäljningsutveckling, förbättrad lönsamhet och ökade marknadsandelar.

Artikeln är en del av vårt tema Chefsintervjun.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109