De levererar blomster till Dagligvarugalan
Blomsterboda kommer att stå för blomsterdekorationerna på Dagligvarugalan, i år liksom i fjol. Man har bland annat valt liljor från Gustafslunds Handelsträdgård i Eskilstuna. En som har koll på utsmyckningen är sortimentsutvecklare Pernilla Sundberg.
– När vi jobbar med dekorationer i en så stor lokal måste man också tänka stort för att synas. Kontraster är också en viktig ingrediens för en lyckad dekoration. Eftersom gästerna i det här fallet jobbar med mat känns det extra roligt att blanda in ätbara element i bordsdekorationerna och att det blir ett konversationsobjekt, säger hon.
Under kvällen binder Blomsterbodas florist vinnarbuketterna på plats.
– Buketterna ska få inslag av bär och frukt, vilket passande nog ligger i tiden säger Pernilla Sundberg.
Blomsterboda, grossist i blommor och gröna växter, har genom samgående med fem andra familjeföretag blivit en stark spelare som kan erbjuda fullserviceavtal till dagligvarubutikerna.
– Vi är en fullserviceleverantör som driver hela blomavdelningen åt butiken. Vi är där upp till sju dagar i veckan, säger Georg Sievert, marknadschef.
Blomsterboda söker avtal med enskilda butiker men även med kedjorna och levererar till Ica, Hemköp, Östenssons, City Gross och några Coop-butiker.
Verksamheten styrs från Vallentuna norr om Stockholm och leveranser sker från 17 lokala filialer från Luleå till Malmö, härifrån levererar man blommor och gröna växter till livsmedelsbutiker.
Utbudet i butikerna styrs av konsumentens efterfrågan och en skicklig säljare vet vad som säljer i butiken.
Man följer ett bassortiment men de lokala önskemålen är viktiga att tillgodose.
För Blomsterbodas 150 säljare är det viktigast att gilla försäljning men produktkunskap är också jätteviktigt. De måste veta hur länge blommorna håller i butik och kunna ta hand om svinn och föra dialog med blomansvarig i butiken. En inte oviktig egenskap är att kunna kliva upp tidigt och vara på jobbet och välja ut dagens blommor för sina fem butiker ofta redan klocka fyra på morgonen. Sedan bär det av i någon av företagets 130 små lastbilar till butikerna.
Hållbarhet är en viktig punkt för företaget som har egen vattenodling av tulpaner samt amaryllis och hyacinter. Man är först i Sverige med vattenrening med ozon, vilket gör att det är ett slutet kretslopp. Man jobbar med 70 odlare som odlar allt från tulpaner till liljor och försöker sälja så lokalt som möjligt. Tillsammans med de lokala odlarna utvecklar Blomsterboda också sortimentet utifrån konsument- och omvärldstrender.
Trender kring blommor:
- Lokalt odlade blommor
- Snittblommor, gärna i sprakande färger men oftast i en färgskiftning, monokromatiskt
- Gröna växter, gärna från lokala svenska odlare
- Torkade blommor är tillbaka. Vissa konsumenter torkar blommorna själva, andra köper redan torkade
Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.