Juryarbetet för Årets Kött- och Charkuteributik utmanande
DAGLIGVARUGALAN: Klockan 9.00 den 16 augusti presenteras alla finalister i 20 kategorier i Dagligvarugalan 2019 live på Fri Köpenskaps Facebook.
I fredags berättade Jessica Blockström om juryarbetet i kategorin Årets Skönhetsavdelning. Nu är det dags för Ingela Stensson, omvärldsanalytiker, att ta på sig juryglasögonen när finalister till Årets Kött- & Charkuteriavdelning ska bedömas.
Hur har synen på kött förändrats de senaste åren?
– Köttet är i skottgluggen inför framtidens klimatutmaningar. Två saker står vi inför. Man vill äta mindre kött och tittar mer på kvalitet. Det har hänt mycket i köttdisken. Packat kött har känts industriellt framtaget på ett rationellt sätt. Nu väljer vi med känslan och då behöver man ändra i erbjudandet.
– Det stora skiftet visar att nu vill man veta inte bara att köttet kommer från Sverige utan också vilken gård som levererat det. Många butiker har samarbete med lokala gårdar. Kunden vill ha kött som är uppfött i närheten med bondens namn på förpackningen. Konsumenten visar större intresse och vill skaffa sig kunskap.
– Vi kanske äter mindre kött men det vi äter ska vara bra. På charksidan ligger Sverige efter Italien.
Fler ansökningar från butikerna med fina presentationer av verksamheten och till och med film har kommit in.
– Tidigare har det varit påvert och svårt att bedöma bidragen. Nu är kommunikationen till kunden med i ansökan. Det är en fantastisk förändring som skett på fem år, många butiker är väldigt duktiga.
Vad kan du med din omvärldsblick tillföra gruppen?
– Vi har olika roller vilket är bra. Jag koncentrerar mig på att se ur konsumentens synvinkel på kommunikationen. Sedan har vi köttexperter. Vi har jobbat med kriterierna kvalitet och kundkommunikation strukturerat. Hygien är jätteviktigt. Och köttkunskap vilket märks i utbudet.
Vilken har varit den största utmaningen under arbetet?
– Vi har rekordmånga, 43, nomineringar från butikerna. Många är jätteduktiga med drivna köttmästare och engagerad personal.
Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.