Coops vd får hård kritik från facket: ”Nedlåtande”
Magnus Johansson, vd för Coop Sverige, får kritik från fackligt håll. En intervju i Dagens Nyheter har retat gallfeber på Handels. Det är framför allt den delen av intervjun som handlar om kundbemötandet som Handelsanställdas förbund reagerat hårt på.
Magnus Johansson pratar ofta om vikten av ett bra kundbemötande och har också satt igång ett internt arbete med målet att ha branschens bästa kundbemötande inom tre år. I DN-intervjun drar han ned det till två år och och konstaterar att ”Coop inte varit tillräckligt bra där”.
Vidare säger han i intervjun: Gå i en Coop-butik, har du riktigt tur så träffar du en av våra extremt trevliga kassörskor när du går ut. Då försöker de rädda att du kanske haft ett dåligt kundmöte. Du borde ju möta den positiva goda människan när du går in i butiken. Vi har säkert för många medarbetare som ser sig själva som en fortsättning på logistikverksamheten. Som tycker om att sätta upp saker och ting i butikshyllorna. Men att vara i en butik i dag är ett serviceyrke, då ska du hjälpa till med upplysningar och information – och lyssna på varje kund.
Susanna Gideonsson, ordförande för Handelsanställdas förbund, tycker att det är anmärkningsvärt för en vd att uttala sig så svepande och nedlåtande om sin personal.
– Jag förstår om anställda blir oerhört förbannade, säger hon till Dagens Nyheter.
Enligt hennes mening har inte Coop sämre kundbemötande än andra kedjor även om det kan skilja sig från butik till butik.
– Och när det är sämre beror det oftast på otydligt ledarskap, dåliga introduktioner och pressade arbetsförhållanden. Alla våra undersökningar visar att personalen gör ett bättre jobb om de trivs på arbetsplatsen. Så Coop borde investera i sin personal. Inte klanka ner på dem, för det lönar sig aldrig, säger Susanna Gideonsson.