Proppen ur för Lifvs Scandinavia – 20 butiker ska upp
Lifvs Scandinavia öppnade sin första obemannade butik i Bålsta i mars. Sedan dess har intresset varit stort. Ett nytt och intressant grepp både medialt och bland lokalbefolkning. Kunderna öppnar butiken och betalar med mobiltelefonen.
– Det blev ett kraftigt tryck direkt från start, berättar delägaren Bea Garcia för Fri Köpenskap.
Stämmer det att ni tvingats handla varor hos Ica?
– Ja faktiskt. Vi fick en rykande åtgång på gifflar till exempel. Då fick den lokala Ica-butiken lite draghjälp från oss.
Lifvs Scandinavia har ett uttalat mål om 300 butiker inom tre år men än så länge har de vilat på hanen – fram tills nu. Fyra nya butiker är nu under produktion och ska rullas ut under sommaren. Butikerna kommer att ligga i:
- Uppsala.
- Enköping.
- Stockholm län.
- Uppsala län.
Orsaken till antalet och platserna är enkel.
– Vi öppnar butikerna i kluster om fem stycken eftersom det är så många butiker som vi i en inledande fas beräknar att en enskild butikschef kan driva. Vi har därför tittat på fler platser som vår butikschef i Bålsta, Ida Ohlsson, kan driva, säger Bea Garcia.
Intressenter fick en första smygtitt av Lifvs Scandinavias andra butik på Retail Experience-mässan i Kista för ett par veckor sedan. Se filmen från mässan. Film och klipp: Axel Grönlund.
Butikschefens huvudsysslor kommer att bli att hålla koll, lära upp kunder och fylla upp butikerna två dagar i veckan. Därför ska butikerna helst ligga max 2-5 mil ifrån varandra.
– Vi arbetar utifrån tillfälliga bygglov och det kan ta lite tid ibland. Hade vi fått välja hade vi haft 20 butiker på plats redan nu.
Men kedjan behöver kanske inte vänta särskilt länge. Planen är att ha 20 på plats innan årets slut. Förutom Stockholm/Uppsala-klustret som nu färdigställs ska kedjan öppna butikskluster om fem butiker vardera i Skåne, Blekinge och Dalarna.
– Det går snabbt när vi satsar. Efter att vi har fått stommen levererad till oss tar det bara två veckor innan butikerna är förberedda och helt klara att sätta upp.
Lifvs Scandinavias kunder sköter all handel med den egna mobiltelefonen. Foto: Axel Grönlund.
Etableringen finansieras med egna medel men Lifvs Scandinavia har nu öppnat upp en investeringsrunda som avslutas i juni. Det rör sig däremot inte om någon öppen crowdfunding.
– Jag kan inte berätta vilka investerare det rör sig om men det vi tar in nu kommer att räcka till att etablera de första 20 butikerna, säger Bea Garcia.
Har ni tittat på en franchise-modell?
– Vi har fått förfrågan om det från många handlare och det kan absolut bli en möjlighet framöver men det är inget som är spikat nu.
Lifvs har ett långsiktigt mål på 300 butiker inom tre år.
– Målet har höjts upp eftersom vi har fått en väldigt snabb och bra respons i Bålsta. Vi har väntat lite med butik två men nu ökar vi takten och etablerar i kluster vilket kommer att påskynda utrullnigen.