Så fungerar Hemköps handlarmodell för e-handeln
Det har pratats länge om en e-handelslösning för handlarna. Nu är den äntligen klar enligt Hemköps vd Thomas Gäreskog.
– Vi har tagit fram en lösning och kommer att gå ut med en intresseanmälan till handlarna innan sommaren, berättar han i en intervju med Fri Köpenskap.
Efter intresseanmälan kommer Hemköp att besöka alla handlare som visat intresse. Där görs bedömningar om vad butikerna har för e-handelsförutsättningar.
– Det kan vara saker som kyl-, frys-, och lagerkapacitet. Därigenom kommer vi att se hur många ordrar de har kapacitet för och om det behöver göras några ytterligare investeringar. Vissa kanske behöver investera i ytterligare kyla, berättar Thomas Gäreskog.
Hur många butiker det blir kan de inte avgöra förrän kartläggningen är gjord men de som passerar kontrollerna kommer att kunna vara igång med sin e-handel under kvartal fyra i år.
– Till en början rör det sig om en click and collect-lösning där kunderna hämtar varorna direkt i butiken. Vi har tagit fram den tekniska lösningen när det gäller system, plockdatorer och annan teknik, berättar Thomas Gäreskog.
Hur är intresset bland handlarna?
– Vi upplever ett starkt intresse att vara med i utvecklingen. Volymerna växer sakta men säkert och intresset har ökat efterhand. Tendensen är tydlig. Det pratas mycket om e-handel och allt fler kunder efterfrågar den.
Thomas Gäreskog, vd på Hemköp.
E-handelslösningen kommer att påminna om Icas modell men priserna mot kund blir samma oavsett butik. Kunden surfar in på Hemkop.se och beroende på var de befinner sig är de tillgängliga för olika butiker.
– Kunden bestämmer vilken butik de vill handla från och beroende på vilken butik det rör sig om kan sortimentet förändras.
Och Hemköp står väl rustade för framtiden när det gäller e-handeln, tror Thomas Gäreskog.
– Det finns en styrka i våra butikslägen. Kombinationen att göra storköp online och sedan enkelt ha möjlighet att komplettera i den fysiska butiken är en bra kombo som passar oss väl.