Willyschefer anklagas för kränkningar
I en stor granskning av Willys har tidningen Handelsnytt upptäckt en rad kränkningar som ska ha pågått under flera år. Totalt har tidningen varit i kontakt med 35 anställda på 16 butiker där sju butiker uppger att de haft en bra arbetsmiljö men där nio uppgett att de haft problem med butiksledningen.
I granskningen förekommer framförallt en butik i Norrland där butikschefen anklagas för att under flera år ha förolämpat och trakasserat sina anställda där denne skällt ut anställda inför kunder och kollegor samt bland annat fällt kommentar om de anställda som: "Du ser spritfet ut”, ”du får allt serverat av dina föräldrar”.
Mest utmärkande är en historia om en anställd vars sambo gick bort varpå hon blev påhoppad av chefen.
– Jag fick frågan om min sambo höll på med droger, eller om han var lika överviktig som jag, säger hon till Handelsnytt.
De anställda har vid flera tillfällen hört av sig till Willys ledning, men enligt dom inte fått gehör. Efter ett möte i december har vissa åtgärder vidtagits då chefen har fått en erinran och bett om ursäkt för vissa uttalanden, men enligt Handels drar Willys fel slutsatser.
– De vill att personen som plågar personalen ska komma med lösningen. Ett exempel på det är att de ska lära sig stresshantering. De bollar tillbaka till att det är de anställdas fel, säger ombudsmannen Bengt till Handelsnytt och fortsätter:
– Någonstans finns det ett stort generalfel för det här har inte hanterats professionellt någonstans. Som jag ser det är det en kultur som kommer uppifrån, säger han.
Butikschefen har fått ta del av anklagelserna.
– Jag har blivit beskylld för så många saker. Men det som har hänt och påstås ha hänt, det är ju bakåt i tiden. Jag vill ta oss framåt, säger han till Handelsnytt
Willys har fått ta del av kritiken och Johanna Eurén har svarat på den till Handelsnytt.
– Vi ser väldigt allvarligt på uppgifterna. Som chef på Willys har man ett stort ansvar för att följa gällande lagar och regler och agera schysst. Att uttrycka sig eller agera rasistiskt eller kränkande är helt oacceptabelt, skriver hon till tidningen.
Samtidigt menar hon att majoriteten av medarbetarna är nöjda.
– Medarbetarna ger höga betyg på frågor som handlar om den närmaste chefen, ledarskapet i butiken och den psykosociala arbetsmiljön. 90 procent uppger att de känner sig respekterade av sin chef. 87 procent tycker att arbetsgruppen leds bra, svarar Johanna Eurén.