23948sdkhjf

Varannan Netto-kund ratar Coop

Experten förvånad: ”Snudd på förmätet att tro att det bara går att byta skylt”.

När det för ett par veckor sedan stod klart att Coop köper upp alla Nettos 163 butiker och därmed skickar hem den danska lågprisaktören var det många i branschen som stod som frågetecken.

Kanske inte nödvändigtvis för att Netto gjorde exit utan snarare för att Coop var köparen. En som också förvånades över det sistnämnda faktumet är Magnus Ohlsson, retailstrateg och rekryterare på We hunt for Heads.

– Jag förstår Coops tankar bakom men tycker att det är snudd på förmätet att anta att det bara är att byta skylt, säger han till Fri Köpenskap.

Coop har gjort klart att det inte rör sig om något nytt lågpriskoncept utan att det snarare handlar om ett skyltbyte och en omställning till Coops format. Samtidigt visar statistik från Xtreme Insight, som Fri Köpenskap tagit del av, att 44 procent av Nettos kunder inte kan tänka sig att handla hos Coop. Undersökningsföretaget har sedan 2013 följt 60 varumärken inom svensk detaljhandel.

– Jag tror att Coop har gjort det här för att man vill köpa volym och för att man tycker att man är i en positiv spiral och vill ta tillfället i akt och köpa bort konkurrens. Men jag är inte säker på hur väl man tagit hänsyn till konceptskillnaden.

Magnus Ohlsson, retailstrateg.

Netto är en tydlig lågprisaktör och det visar även Xtreme Insights statistik. 78 procent av Nettos kunder förknippar Netto med lågt pris. Bland samma personer är det endast 7 procent som förknippar Coop med lågt pris.

– Det är klart att läget alltid är oerhört viktigt för kunder i val av butik och att många handlar där det är smidigast men jag tror att Coop har underskattat skillnaden mellan koncepten.

Även när det gäller pris i förhållande till produkt har Nettos kunder lågt förtroende för Coop. 75 procent av Nettos kunder anser att Nettos butiker är prisvärda medan bara 29 procent anser att Coops butiker är prisvärda.

Affären kan öppna upp för andra aktörer – tror han. Till exempel Lidl, Willys och kanske även nya spelare som den tyska lågprisjätten Aldi.

Då blir det rejält spännande. Aldi är en kapitalstark kedja som väntade i tio år i Danmark utan att göra vinst bara för att sätta konceptet. Man väntade i princip på att nästa generation skulle vänja sig vid varumärket.

Kommentera en artikel (6)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.14