Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva
Ulla Lindberg, forskare vid Rise, Research Institutes of Sweden, har studerat hur kunden beter sig när varor plockas från kylarna, både med och utan dörrar.
Med tillgänglig kylteknik har vi skapat en handel av färskvaror som inte tidigare varit möjlig men som ställer höga krav på våra resurser. Över hälften av energin går åt till att kyla varor i en butik. Mot den bakgrunden forskar Ulla Lindberg i kundernas beteende och upplevelse när de handlar mat.
– Livsmedelsbutikens design och layout är viktiga aspekter för att uppnå en balans mellan excellent service och energieffektivitet. Även om energianvändningen för livsmedelsbutikernas kylar är hög och kostar mycket pengar kan det vara utmanande för handlaren att välja de mer energieffektiva åtgärderna. Det primära är ju att det ska vara attraktivt och funktionellt för kunden att handla, samtidigt som temperaturen ska vara rätt för att hålla varor fräscha, säger hon.
Fräschören är viktig över lag. En dörr som är hel, ren och enkel att manövrera ger ett positivt intryck, särskilt om även handtagen är rena. Men om man ska ta ut flera liter mjölk ur kylen på en gång kan det upplevas negativt med dörren som samtidigt ska manövreras. Också andra faktorer, som om det finns varor i förpackningar eller om varorna är lätta att hitta, påverkar vår uppfattning. Utan dörrar kan omgivande temperatur upplevas som kylig och därmed obehaglig, speciellt sommartid när man är lättare klädd.
Dörrarna är ovärderliga för energieffektiviseringen. I kyldiskarna finns oftast en temperaturspridning på tio grader mellan den varmaste och kallaste varan, med dörrar minskar spridningen. Svinnet minskar också när man exempelvis stoppar in påsarna med finskuren sallad och grönt i kylar med dörr, säger Ulla Lindberg och påpekar att det finns stor potential att jobba vidare inom detta område som är nästintill outforskat.
Samverkan med handeln I samverkan med dagligvarubranschen och andra aktörer har Ulla Lindberg i över 20 år, varit delaktig och skapat initiativ för ökad energieffektivisering i handeln. Inte minst som koordinator i BELIVS www.belivs.se som är ett nätverk finansierat av bland andra Energimyndigheten och dagligvarubranschen. |
Läs även: Tuff resa mot rätt temperatur
Läs även: Nätverk med livsmedelshandlare spar energi