”Personalen i skuggan av tekniken”
Precis som i många andra branscher så håller digitaliseringen på att förändra dagligvaruhandeln i grunden. Inte minst kräver e-handeln enorma investeringar i teknologi som är svåra att räkna hem, men som är nödvändiga på längre sikt. Men när vi nu slänger oss med begrepp som big data, robotisering, omnikanal och sömlösa betallösningar så glömmer vi lätt bort människorna som krävs för att få alltihop att fungera.
Den nya tekniken kräver ny kompetens. Den som inte hänger med i kompetensutvecklingen kommer att bli frånsprungen. Det blir ännu viktigare för kedjorna att locka och behålla talangerna som ska bidra med spjutspetskompetensen. De flesta vet detta. Frågan är vad man gör åt det, och vilka organisatoriska förändringar det kan leda till.
Amerikanska jätten Walmart är i full färd med anpassningen. Kedjan har redan ersatt många enklare tjänster med bland annat städrobotar och automatiserade transporter och frigjort tid för mer kvalificerade arbetsuppgifter, inklusive sådana som inkluderar kundmöten. Kedjan har också prioriterat att ge den egna personalen ökat ansvar i stället för att hämta kompetens utifrån.
Walmart bygger också en ny personalstruktur med färre men bättre betalda mellanchefer ute i butikerna. Högst i hierarkin befinner sig fortfarande butikscheferna. Till sin hjälp har de ett halvt dussin affärsmässiga chefer och under dem finns ekonomichefer och HR-ansvariga.
Tanken är att den nya personalstrukturen tillsammans med automatisering och ökat delägande ska ge effektivare medarbetare. Det är lär visa sig om de har rätt.
Artikeln är en del av vårt tema Ledare.