Hennes godis har gått från spisen till rikslansering
Saray Serray, utbildad apotekare och kost- och friskvårdsexper från Mölndal såg en lucka på godismarknaden - och skred direkt till verket. Måndagen den 13 maj listas hennes godis i över 850 butiker i hela landet.
Nu två och ett halvt år senare listas hennes godis, Wellibites, på alla de stora kedjorna och säljer slut på apoteken. Men det hela började i en mycket mer blygsam skala för två och ett halvt år sedan.
– Min systerdotter var tre år då och skulle precis till att börja äta godis. Men med min kunskap om vad vanligt godis innehåller kände jag att jag inte ville att hon skulle äta det som fanns på marknaden, säger Sara Serray.
Sagt och gjort så började hon att koka ihop sitt eget godis, något som hon aldrig tidigare gjort.
– Men jag hade ju vana vid att labba innan när jag utbildade mig och då fick vi lära oss väldigt mycket om matlagning och näringslära, så intresset har jag alltid haft.
Godiset som idag kommer i tre olika smakvarianter innehåller 40 procent färre kalorier än vanligt godis, är helt sockerfritt, innehåller endast naturliga färgämnen och är enligt Sara Serray det enda godiset på marknaden som innehåller vitaminer och mineraler.
Men en bra produkt är bara halva delen av en lyckad lansering, den måste även nå kunderna. Sara Serray hittade snabbt en mentor som jobbat med godis i 50 år och en fabrik som var intresserade av godiset. Därefter blev hon antagen till ett inkubatorprogram samt fick en mycket erfaren rådgivare, Mats Bejmyr, som har lång erfarenhet av DVH-branschen. Men den kanske allra viktigaste nyckelbiten i Wellibites framgång kan enligt Sara Serray vara en Coop Västs vd Ronnie Wångdahl som redan från början var med på noterna och gav den oprövade godistillverkaren en chans.
– Ronnie är superbra. Han har uppmuntrat mig hur mycket som helst då han ser verkligen till att få in små lokala leverantörer. Jag fick tillgång till fem stormarknader och efter det har det bara exploderat. Jag har fått nypa mig i armen för att det går så himla bra, säger Sara Serray.
– Hamnar man på Coop så betyder det något. Då lyfter andra aktörer på ögonbrynen och frågar sig vad det är för en produkt. Det var verkligen jätteviktigt för mig att hamna på Coop.
Efter lanseringen på Coop i slutet av augusti förra året tog det verkligen fart. Bland annat flera Icahandlare hörde av sig om att ta in godiset och Google serverar nu Wellibites till personalen på sitt huvudkontor. Även apoteken har fått upp ögonen för godiset på grund av dess hälsosamma profil, samt Göteborgs universitet och Umeå universitetssjukhus. Men enligt Sara Serray handlar det inte bara om hur nyttigt godiset är.
– Barn väljer själva det här godiset och de tänker ju inte på näringsinnehåll och annat, utan bara på om det är gott eller inte. Smaken är lika viktig som det hälsosamma, säger hon.
Lanseringen som inleds nu gäller de tre stora kedjorna, Coop, Ica och Axfood samt Kronans apotek och Apoteksgruppen. Apotea och Apoteket hjärtat listade redan Wellibites tidigare. Från och med måndagen den 13 maj kommer även säljbolaget Movement Sales Partner att bearbeta produkten och Wellibites har även etablerat kontakt med en erfaren marknadsbyrå för vidare marknadsföring.
Under den här tiden har Sara Serray fått lära sig allt om entreprenörskap och matproduktion från grunden och idag jobbar hon heltid, nästan 16 timmar om dagen, med en ledig dag i veckan, med att få ut sina produkter på marknaden, och förhoppningvis även kunna ägna sig åt produktutveckling.
– Tiden är ett problem, men jag tycker det är så kul. Första veckan jag var ute i handeln och såg hur folk höll i min påse var en konstig känsla. Det är som att se sin bebis; som jag bara sett i mitt huvud och på datorskärmen helt plötsligt finnas i verkligheten, säger hon.