Coop fortsätter prissänkningarna
I slutet av februari aviserade Coop Butiker & Stormarknader (CBS) att man planerade att sänka priset på totalt 6 000 varor i Stora Coop-butikerna.
– Vi har märkt att våra kunder inte tycker att vi är tillräckligt prisvärda. Det väljer vi nu att ändra på, berättade vd Christian Wijkström för Fri Köpenskap.
Greppet gäller CBS Stora Coop-butiker och har intensifierats under våren. Redan i förra veckans reklamblad aviserade Stora Coop att de sänkt priset på 6 593 varor och därmed passerat målet.
I veckans reklamblad, som kom ut i dag, måndag, har ribban höjts ytterligare. Bara på en vecka har Coop hunnit med att sänka priset på ytterligare 669 varor. Totala antalet prissänkta varor ligger nu på 7262 och enligt annonsen är det bara början.
”Under året blir ytterligare tusentals varor billigare”, skriver Coop i annonsen.
Christian Wijkström har tidigare berättat att prissänkningarna spänner sig över hela matsortimentet.
– Det handlar om våra mest omsatta artiklar på matsidan. Det kommer att märkas hela vägen från entrén till kassan.
Tanken är att jämna ut klyftan mellan koncepten och därmed omfattas inte det mindre formatet.
– Det ska inte vara en fråga om pris att ta sig till en stormarknad. Det ska vara värt mödan för våra kunder helt enkelt.
Priserna sänks enligt Christian Wijkström till övriga marknadens nivå och greppet möjliggörs av Coops medvind den närmaste tiden.
– Vi skulle inte kunna göra denna prissänkning om inte finanserna tillät det. Vi har gjort en uppryckning och därför kan vi utmana ännu mer.