Kommentar: Affären som ritar om den svenska dagligvarukartan
I dag står det klart att Coops butiksbolag CBS köper den danska lågpriskedjan Nettos 163 svenska butiker. Det är en av de största affärerna inom svensk dagligvaruhandel i modern tid, och ändrar radikalt konkurrenssituationen. Framförallt inom lågprissegmentet.
Det finns många aspekter på affären, som går att läsa om i våra nyhetsartiklar.
För den totala konkurrenssituationen innebär affären att Coop genom att köpa 163 butiker på ett bräde gör ett ryck och kliver över 800 butiker.
CBS driver i dag 240 av Coops cirka 650 butiker. De övriga drivs av de lokala och regionala konsumentföreningarna. I och med den här affären samlas över 400 av de nu över 800 Coopbutikerna i det centrala butiksbolaget. Det innebär en ordentlig styrkeförskjutning inom kooperationen.
För CBS, som omsätter cirka 16 miljarder är köpet av Nettobutikerna är svenska Netto med en omsättning på cirka 5 miljarder en ordentlig munsbit att svälja. Det kommer också att ta tid och kosta pengar att ställa om butikerna till Coops format.
För Coop som helhet är affären strategiskt viktig ur flera perspektiv. Dels stärker den kedjan i den viktiga kampen om marknadsandelar och ger kooperationen ett litet försteg framför Axfood i kampen om andraplatsen på den svenska marknaden.
Den ger också Coop en rad nya butiker i bostadsnära, attraktiva lägen, framförallt i det strategiskt viktiga södra Sverige. Nettos butiker finns i dag enbart i södra Sverige.
Det kommer framförallt att bli viktigt för Coop i den hårdnande e-handelskonkurrensen där kedjan nu satsar hårt på hämtlösningar. Bland annat för att kompensera för konkurrenternas satsningar på helautomatiserade e-handelslager. Coops nästa e-handelslager, darkstore, planeras i Malmö.
Men den riktigt stora förändringen blir på lågprismarknaden. Den svenska marknaden för hard discount har egentligen bara tre spelare: Willys, Lidl och Netto.
När Coop nu planerar ställa om Nettos butiker till sitt ordinarie Coopkoncept, innebär det att det uppstår ett stort hål i den lågprismarknad som mödosamt byggts upp de senaste 20 åren.
Willys har i dag cirka 11,2 procent av den svenska dagligvaruhandeln, Lidl 4,4 och Netto 2,2 procent.
Här öppnar Nettos sorti för fortsatt expansion för de andra två lågprisaktörerna.
Om det inte rent av öppnar för en helt ny aktör.
LÄS MER
Coop om Netto-uppköpet: ”Största som hänt på 15 år”
Läs om den dolda planen i affären här.
Salling Group om varför de lämnar den svenska marknaden.
Ursprungliga nyhetsflashen: Coop köper alla Nettos butiker.