Ica gör om Maxi-konceptet – ihop med Blink
Fri Köpenskap berättade i dagarna om den starka konkurrenssituationen på Gotland. Nu blir den ännu starkare då Ica Maxi Visby blir pilotbutik för ett helt nytt Maxi-koncept. Detta tillsammans med Ica Sverige och en av världens ledande designbyråer, Blink.
Blink jobbar idag med bland andra Albert Heijn i Holland, Tesco i England samt Alibabas nya butikskoncept i Taiwan.
– Dagligvaruhandeln står inför en förändring med en växande e-handel och förändrade kundbehov. Måltidslösningar växer och storhandeln ser inte ut på samma sätt. Vi behöver hänga med och anpassa oss, säger handlaren Moa Lilja till Fri Köpenskap.
Blinks format som de tagit fram åt Albert Heijn.
Ica Maxi Visby befinner sig i ett generationsskifte där Moa Lilja håller på att ta över butiken från sin far Paul ”Dino” Larsson (läs intervju om det här). Satsningen är den största som de gjort sedan etableringen för 12 år sedan.
– Det känns jättekul att kunna ta det här steget tillsammans och mycket spännande att få göra det med en så framgångsrik samarbetspartner som Blink, säger Moa Lilja.
Vad blir det för konkreta förändringar?
– Vi är precis i det steget nu, att se över vad vi ska göra. Men det handlar om att förenkla för kunderna, exempelvis inom digitala utmaningar och matglädje.
Projektet har varit igång sedan i höstas och Moa Lilja beräknar att börja implementera förändringarna efter sommaren.
– Ambitionen är att vara klara runt påsk 2020.
Blir det några förändringar i sortimentet?
– I vår butik blir det en naturlig del att se över sortimentet.
Richard Kylberg, konceptansvarig på Blink, om det nya uppdraget:
– Tillsammans och med Ica Maxi centralt ska vi göra game-changer som ska rita om kartan för framtidens storhandel, även på ett internationellt plan. Där har vi satt ribban för projektet och piloten! På ett personligt plan betyder även detta mycket för mig då jag är deltidsboende i Visby och stamkund i butiken.
Blinks koncept som de tagit fram åt Tesco.
Efter 25 år är det dags att ta nästa steg för att möta framtidens behov, menar Ica Maxis affärsområdeschef Jessica Bengtsson.
– En viktig framgångsfaktor har varit förmågan att anpassa oss lokalt och göra skillnad både i och utanför butiken. Detta kommer förstås vara en viktig del i piloten så att vi både växlar upp för framtiden utan att tappa det som gör Maxi unikt och älskat av kunderna.
Varumärket Maxi fyller 40 år i år. Läs mer om historien bakom här.