Ica och Kivra i unikt kvittosamarbete
Digitala kvitton är inte nytt i branschen. I maj 2018 gick Hemköp ut med sin tjänst och kort därefter kom City Gross. Även Willys har erbjudit digitala kvitton sedan i februari.
Men när Ica nu ansluter sig till tekniken är det med besked. Dagligvarujätten ansluter sig till Kivras plattform för digitala kvitton vilket innebär att samarbetet inte bara blir anpassat för Ica utan även tillgängligt för andra aktörer att ansluta sig till. Resultatet är en oberoende plattform i Kivras system och innebär en lösning där anslutna företag kan erbjuda sina kunder att automatiskt spara sina kvitton digitalt på ett och samma ställe.
– En gemensam kvittoplattform gör det smidigt för kunderna att hålla reda på sina kvitton, följa upp inköp, hantera returer och ha ordning på garantibevis. Att få sitt kvitto digitalt är inte bara ett enkelt sätt att få ordning på sina kvittohögar, det är också en helt klar fördel ur ett miljöperspektiv. Vi räknar med att antalet utskrivna kvitton kommer att halveras under en femårsperiod. Det innebär många ton mindre papper, säger Peter Muld, CDO på Ica i ett pressmeddelande.
Arbetet med implementering av digitala kvitton är påbörjat och den nya lösningen kommer först att testas i ett urval Ica-butiker vid årsskiftet. Ambitionen är att alla kunder med Ica-kort ska erbjudas digitala kvitton 2020.
– Ica är Sveriges största kvittoutförare och tack vare vårt samarbete kan vi satsa stort på att digitalisera landets alla kvitton. Vår målsättning är att det blir en ny standard på marknaden för digital kvittohantering som gör kvittohanteringen smidig för både kunder och företag, säger Stefan Krook medgrundare och affärsutvecklingschef på Kivra.
Den nya plattformen är till en början aktuell för Ica-butiker, men på sikt kommer även kvittohanteringen inom Icagruppens övriga bolag att inkluderas. Att få sina kvitton digitalt är en möjlighet och för de kunder som fortfarande vill ha papperskvittot kommer det fungera precis som innan.