23948sdkhjf

Pilotbutiken hyllar Icas nya Foodora-modell: ”Leverans på 15-20 minuter”

Stockholmsbutiken Ica Supermarket Vanadis har pilottestat tjänsten i ett halvår.

Ica börjar med expressleveranser via en app. Tjänsten lanseras i höst och i ett första skede rör det sig om ett tiotal butiker runtom i Sverige. Det är innovationshubben IcaX som har utvecklat tjänsten.

– Intresset för restaurangmat ökar generellt och att vi kan erbjuda färdigmat som exempelvis pizza, sallad, sushi och ett begränsat dagligvaruutbud inom en timme, är väldigt spännande. Vi har tagit inspiration från handlaren Daniel Özer (Ica Nära Vallby i Västerås) som nått stor framgång med sitt koncept, säger Icagruppens vd Per Strömberg till Fri Köpenskap.

Via tjänsten kan kunden inom en timme få hem olika rätter till kvällens middag och samtidigt komplettera med andra dagligvaror som exempelvis morgondagens frukost.

Vad för typ av varor det rör sig om kommer att bero på de enskilda butikernas förutsättningar men tanken är att kunderna ska kunna komplettera med ett begränsat utbud av dagligvaror, fortsätter Per Strömberg. 

En av handlarna som pilottestat tjänsten är Calle Schartau på Ica Supermarket Vanadis i Vasastan i centrala Stockholm. Vid lanseringen i höst kommer olika leveransalternativ erbjudas men under pilottestet har den skett med elcykel.

– Leveransen har ofta gått på runt 15-20 minuter här i stan och det är just snabbheten man vill åt, säger Calle Shartau till Fri Köpenskap.

Till en början har det varit mycket färdigmat och sötsaker som beställts.

– Det har inte varit många nyttiga varor som kunderna har beställt i starten direkt. Men det här är något som säkerligen kommer att växa och förändras med tiden.

Den här typen av leveranser är däremot inte unika i området. Konkurrensen från Foodora, Über Eats, Wolt och andra aktörer är stor och Ica Supermarket Vanadis har tidigare levererat tillsammans med den typen av tjänster.

– Köpbeteendet och rätt förutsättningar finns och dessutom har vi drivit restaurang i sju år så våra kunder förväntar sig den här typen av tekniska lösningar.

Men med förutsättningarna i Stockholms innerstad kommer också konkurrensen.

– Den här tjänsten behöver inte bara vara för storstäderna. Den kommer säkert att fungera bra på ställen som har en hög andel restaurangmat men inte lika stor konkurrens.

Tjänsten lanseras till en början med en särskild app och hur leveransmodellen ser ut kommer att bero på de lokala förutsättningarna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172