23948sdkhjf

Hemköps vd: ”Östenssons-affären vår största sedan 2011”

Hemköp adderar Östenssons 9 butiker och landar på 201 stycken.

Det fristående familjeföretaget Östenssons med nio butiker i Östergötland blir en del av Hemköp. Varumärket lever vidare, men butikerna går från och med den 1 september in som fristående handlare inom Hemköp.

Det här är vår största affär sedan vi tog in de 43 Vi-butikerna 2011, säger Hemköps vd Thomas Gäreskog till Fri Köpenskap.

Östenssons omsatte 600 miljoner kronor 2018 och Hemköps totala butiksomsättning landade på 13,7 miljarder.

Fantastiskt. Det här är en förstärkning som påverkar vår marknadsandel rejält. Både i landet som helhet men särskilt i Östergötland.

Hemköp har fyra butiker i Linköping, tre butiker i Norrköping och därutöver butiker i både Mjölby, Ljungbro och Söderköping. Med Östenssons förstärks närvaron kring Hemköps tidigare vita fläckar främst intill Vättern. Östenssons har fyra butiker i Motala samt butiker i Linköping, Vadstena, Skänninge och Borensberg.

Det är jättefina butiker som kommer att fungera i god samklang med Hemköp. Båda koncepten har högt fokus på färskvaror och lokala råvaror, konstaterar Thomas Gäreskog.

Samarbetet innefattar inköp och logistik via Axfoods dotterbolag Dagab samt Hemköps lojalitetsprogram och marknadsföring. Östenssons byter därmed leverantör från Bergendahls som tog över kontraktet från Axfood 2006.

I och med affären får Östenssons också tillgång till intressanta delar som autoorder och Axfoods nya superlager i Bålsta som ska vara i drift 2023. Dessutom får Östenssons tillgång till Hemköps sortiment – inte minst när det gäller Garant, med tusentals produkter och högt anseende.

Det är en sak som vi håller på att titta på nu, hur vi ska matcha sortimenten, konstaterar Thomas Gäreskog.

Hur blir det med Östenssons butiksskyltar?

Vi vet inte exakt hur de kommer att se ut i dagsläget, men det blir troligen någon form av kombination.

Östenssons ägs nu av dottern Karina Lindblad och hennes man Håkan Lindblad. Utöver butiksnätet med 240 medarbetare driver de också ett bageri, en styckcentral och omfattande cateringverksamhet.

– Vi ser fram emot samarbetet med Hemköp som tillför ny kompetens och ger verktyg som skapar förutsättningar för vår fortsatta tillväxt. Våra värderingar med fokus på matglädje och omtanke om råvaran stämmer väl överens, säger Anders Lindblom, vd på Östenssons.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109