Omställning tyngde Coop Varberg
Coop Varberg ökade sin försäljning med 5 procent under 2018. Nettoomsättningen i koncernen ökade till 447,8 miljoner kronor (417,6).
Koncernresultatet efter finansiella poster förbättrades till 27,0 miljoner kronor (18,7), medan moderföreningens resultat försämrades till 19,6 miljoner kronor (21,3).
– Resultatförsämringen när det bäller butikerna beror på att vi lagt en stor del av omställningen av våra butiker i resultaträkningen, säger föreningens vd Göran Borg.
Det är främst omställningen av Coop Forum till Stora Coop som kostat, enligt årsredovisningen.
– I förhållande till vår omsättning gör vi det bästa resultatet av alla inom Coop, framhåller Göran Borg.
Av butikerna har Coop Söder haft en något mattad försäljningsutveckling. Resultatutvecklingen är dock bra, vilket möjliggör fortsatta investeringar i den.
Coop Håstenshallen har en fortsatt fin försäljnings- och resultatutveckling. Föreningen tittar på möjligheten att i framtiden utöka ytan för post och spel.
Stora Coop har ökat sin försäljning med 5,2 procent och fortsätter att visa god lönsamhet.
Dotterbolaget Galleria Trädgården gör, efter ombyggnaden som dragit ut på tiden, ett bra resultat.
Föreningen kommer att fortsätta sin satsning på onlineförsäljning.