Coops vd: "Medlemsdata kommer att förändra Coop"
Under mars har stora delar av Coops verksamhet i Sverige visat upp siffrorna för 2018 och det är glädjande att se att det mesta pekar åt rätt håll. Vår totala försäljning växer för första gången på mycket länge och lönsamheten förbättras på nästan alla håll. Vi växer fortfarande inte lika snabbt som konkurrenterna, men vi har en tydlig strategi för hur vi ska öka tillväxten ännu mer. Med ett Coop där fundamentet i vår verksamhet nu står på en stadig grund kan vi också börja dra upp strategin på längre sikt.
I dagligvarubranschen har vi väldigt mycket fokus på hur det går varje dag. Det ligger i vår affärs natur och det har nog också bidragit till att vi har varit lite senare ur startblocken än andra branscher när det gäller digitaliseringen. Just nu är det mycket fokus på e-handeln och visst, en snabbt växande e-handel kommer vara nödvändig för att vi ska nå våra tillväxtmål, men digitaliseringen kommer snabbt att förändra vår bransch betydligt mer än så.
Om vi börjar med vår verksamhet. Vad är Coop? Ett kooperativt matföretag med 650 butiker som dessutom har ett allt vassare e-handelserbjudande, är nog en definition som de flesta skulle skriva under på. Men Coop skulle också kunna definieras som en medlemsägd plattform som tillgängliggör mat. Detta perspektiv i kombination med en digitalisering som går allt snabbare öppnar upp för riktigt spännande affärsmöjligheter.
Precis som andra plattformsbolag måste vi då också värdera upp digitaliseringens råvara nummer ett – data. Med medlemmar och kunder som handlar i våra butiker och interagerar i våra digitala kanaler flera gånger varje vecka har vi ett försprång jämfört med många andra konsumentföretag. Men vi måste bli mycket bättre på att använda datan än i dag. Den måste bli motorn när vi utvecklar nya tjänster som ska förenkla vardagen och skapa nytta för våra medlemmar.
Jag tror också att det är något vi måste göra tillsammans med de entreprenörer och start-ups som blir en allt större del av näringslivet. Vi måste öppna upp vår plattform så att innovatörer kan testa nya idéer, produkter och tjänster på Coop på ett enklare sätt.
Kunskap och idéer från andra kommer att vara nödvändig, för exakt var digitaliseringen tar oss kan nog ingen svara på i dag. Men en sak är jag säker på. Våra medlemmars data kommer att förändra sättet Coop tillgängliggör mat på i framtiden. Det borde också kännas tryggt och bra för människor att lagra sin data i ett företag som de själva äger och som drivs av en stark värdegrund.
Magnus Johansson, vd Coop Sverige
Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.