Krönika: Livsmedelsverket, ta plats i debatten!
För ett par veckor sedan var jag på Livsmedelsverkets vintermöte, ett välbesökt årligt arrangemang där de informerar och diskuterar aktuella frågor med branschen. Denna gång var det med fokus på hållbarhet och hälsa.
Generaldirektör Annica Sohlström uttryckte sin oro över hur allt fler, med mer eller mindre kunskap, slåss om att informera om vad som är att betrakta som hälsosamt. I samma andetag nämnde hon att undersökningar visar att förtroendet för Livsmedelsverket är väldigt högt, vilket inte alls förvånar mig. Det är en stor myndighet med massor av kunskap, men problemet är att man inte lyckas överrösta – eller ens göra sig hörd – bland alla självutnämnda experter.
Med tanke på mötets tidpunkt var det oundvikligt att inte tänka på den diskussion som precis förts i media om det ökande antalet mat- och hälsoböcker som saknar vetenskaplig grund. Det startade med att fyra medicinforskare i ett inlägg i DN var kritiska till att det är enkelt att publicera råd som framstår som vetenskapliga. De anser att det behövs en oberoende aktör med vetenskaplig kompetens som granskar innehållet i den typen av böcker.
Artikeln följdes upp av en rad reportage om specifika böcker, dess innehåll och trovärdighet. Det handlade till exempel om påståenden om hälsoeffekter av antiinflammatorisk kost, att tarmfloran kan orsaka psykisk sjukdom och att enskilda livsmedel skyddar mot vissa sjukdomar.
Som mat- och hälsointresserad har jag förstås läst de flesta och ska jag var ärlig, också tagit ett och annat råd från dem.
Tillbaka till Livsmedelsverkets vintermöte. En ständigt återkommande punkt på dessa möten är att myndigheten berättar hur man tänker arbeta framåt med nyckelhålet. Så även denna gång. Ja, det är alltid i futurum för man kommer inte vidare.
Jag har haft otaliga möten med Livsmedelsverket för att visa på handelns intresse för att driva nyckelhålet framåt, men möts alltid av presentationer med projekt- och kommunikationsplaner. Och medan man arbetar internt med nyckelhålets kommunikationspositionering fortsätter verkligheten utanför med självutnämnda hälsoexperter som våra främsta rådgivare.
Jag börjar bli lite uppgiven. Livsmedelsverket har experterna och kunskapen. När ska de börja ta plats i debatten? När ser Livsmedelsverket till att en influencer pratar om de nationella kostråden och nyckelhålet? Snart hoppas jag.
Artikeln är en del av vårt tema Krönika.