Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”
Coca-Cola ändrar formen på burken för majoriteten av sina varumärken i Sverige. Mer och Monster förblir intakta men Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bon Aqua får en mer avlång form. Totalt omfattar greppet fyra varumärken och 21 olika läsk- och vattensorter.
– Det rör sig om en investering på flera miljoner euro. Vår största satsning i Sverige sedan vi lanserade vår 500 milliliters petflaskor. Den nya sleekmodellen har en mer premiumkänsla och kommer bli mer synlig, säger marknadschefen för Coca-Cola European Partners, Samantha Walker till Fri Köpenskap.
Burkar motsvarar 25 procent av företagets svenska försäljning och bidrar med ungefär tre miljarder kronor till den svenska marknaden årligen. Det nya utseendet beräknas öka intäkterna med omkring 100 miljoner kronor per år genom möjligheten att attrahera nya köpare och konsumtionstillfällen. En av orsakerna är att avlånga burkar kräver mindre material då den största mängden metall används i botten och toppen. Dessutom visar marknadstester att den nya designen helt enkelt säljer bättre.
– Trenden har ganska länge gått mot avlånga burkar Det är en snygg design med skönt grepp som också passar bättre i hyllan, säger Samantha Walker.
Dessutom, menar hon, är burkarna bättre positionerade för framtidens miljömedvetna konsumenter.
– Många, särskilt yngre, väljer av miljöskäl hellre burkar framför plastflaskor. Man vill dra ned på plasten helt enkelt och vi vill alltid kunna erbjuda alternativ.
Med de nya burkarna släpper Coca-Cola också nya multiförpackningar i kartong. Sexpacket och tiopacket blir kvar men 24-plattan ändras till 20-pack och ett nytt fyrpack introduceras.
De nya burkarna har producerats sedan januari men i dag, måndag, rullas de första ut till butikerna. Samantha Walker tror att bytet kommer att gå snabbt.
– Det beror förstås på åtgången i de enskilda butikerna men det borde inte dröja mer än några få veckor. Burkar tenderar att sälja ganska snabbt.