23948sdkhjf

E-handelsinvesteringar tynger KF

Kooperativa Förbundet redovisar en ökad omsättning på 33,2 miljarder kronor för 2018. Att jämföra med 32,7 miljarder kronor för föregående år. Rörelsresultatet sjönk till 162 miljoner kronor (255).

Koncernens rörelseresultat har framförallt påverkats av förluster inom e-handelsverksamheten, ca 80 miljoner kronor och minskade realisationsvinster, ca 70 miljoner kronor. Rörelseresultatet i butiks- och grossistverksamheten har förbättrats med ca 80 miljoner kronor jämfört med föregående år, skriver KF i sin årsredovisning.

Coop Sverige ökade sin omsättning till 28,2 miljarder kronor (27,7) och förbättrade sitt rörelseresultat till 85 miljoner kronor (35). Coop Butiker & Stormarknader, som driver minskade omsättningen till 15,9 miljarder kronor (16,3) medan förra årets rörelseförlust på 1 miljon kronor vändes till ett positivt rörelseresultat på 35 miljoner kronor. CBS driver 231 av landets 648 Coopbutiker.

Förlusterna inom e-handelsverksamheten ligger i KF:s nya dotterbolag Coop Online AB, och beror främst på utveckling av en ny plattform som planeras att lanseras under andra kvartalet i år. Det handlar också om kostnader för hemleveranser och ökad marknadsföring.

– För KF har 2018 präglats av resultatförbättringar i merparten av våra bolag. Året har också inneburit stora investeringar i butiksverksamheten och onlinesatsningar. Vi har skapat en stabil finansiell grund för vår verksamhet och ett resultat som ligger i linje med förväntningarna, kommenterar KF:s ordförande Tommy Ohlström.

–Det är tillfredsställande att Coop växer totalt sett även om vi har mycket kvar att göra. Vi är också glada att vi inom Coop Sverige, som ju bara är en del av verksamheten, kan visa ett förbättrat resultat i år samtidigt som vi i vår verksamhet skapat tillväxt och effektiviseringsvinster för drygt 300 miljoner kronor som vi fört vidare inom Coop, säger Magnus Johansson, vd för Coop Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096