Cloetta satsar 100 miljoner på fabriker
Godisfabrikanten Cloetta upprepar målsättningen om att nå en justerad rörelsemarginal (ebit) på 14 procent.
Det skriver bolaget i ett pressmeddelande inför torsdagens kapitalmarknadsträff.
"Cloetta har en lönsam verksamhet med stabilt kassaflöde på stabila marknader.
Vi har starka varumärken och starka marknadspositioner och vi är bestämda på
att nå målet om att växa Cloetta organiskt till en justerad ebit-marginal om
14 procent", säger Henri de Sauvage-Nolting, Cloettas vd.
Ambitionen är att ha en hållbar organisk tillväxt på minst 1-2 procent, inklusive lösviktsaffären. Cloettas målsättning är en utdelning på 40-60 procent av periodens resultat, samtidigt som nettoskulden är i linje med målet för att skapa flexibilitet för förvärv.
Lösviktsaffären minskade under 2018, skriver Cloetta. Främst berodde minskningen på ett förlorat kontrakt i Sverige och en ökad sockerskatt i Norge. Lösviktsaffären, huvudsakligen bestående av det förvärvade bolaget Candyking, levererar i dag en rörelsemarginal kring 1-2 procent.
För att klara den planerade tillväxten av varumärken inom förpackade produkter och fortsatt insourcing av Candyking-volymerna kommer Cloetta, utöver den normala investeringsnivån på 3,5 procent av försäljningen, att investera totalt cirka 100 miljoner kronor i fabriksnätverket under 2019 och 2020, främst i ytterligare torkningskapacitet i två fabriker, skriver Cloetta.