Trendbrottet: Ica Kvantum dominerade i februari
Ica-butikernas försäljning steg med 3,3 procent i februari 2019 jämfört med motsvarande månad i fjol. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 3,0 procent.
Bäst gick det för Ica Kvantum-profilen som ökade med 3,7 procent i jämförbara butiker.
– Man har lyckats bra med försäljningen och legat rätt i kampanjerna. För den egna butiken så tror jag också att utfallet av sportlovet spelade en viss roll. Det var fler som var hemma under februari, säger Claes-Göran Sylvén, styrelseordförande i Icagruppen och handlare på Ica Kvantum Flygfyren till Fri Köpenskap.
Liksom siffrorna i stort var februari också en toppmånad för Ica Kvantum Flygfyren.
– Det är imponerande, särskilt eftersom att Fettisdagen låg i mars. Vi sålde 7 500 semlor vilket man inte ska underskatta. Det har en klar påverkan.
Resultaten för Kvantum-profilen kan uppfattas som ett trendbrott då tronen den senaste tiden främst dominerats av Maxi och Nära. Senaste gången kvantum ökade mest i jämförbara butiker var i augusti 2018. Claes-Göran Sylvén tror på en fin framtid för konceptet.
– Kvantum är en vass profil med högt färskvarufokus vilket blir allt viktigare i branschen.
Februari 2019 | Januari – februari 2019 | |||||
Butiksförsäljning exkl moms |
Mkr | Utveckling samtliga |
Utveckling jämförbara |
Mkr | Utveckling samtliga |
Utveckling jämförbara |
Maxi ICA Stormarknad | 2 695 | 4,1% | 3,0% | 5 576 | 4,4% | 3,3% |
ICA Kvantum | 2 171 | 3,6% | 3,7% | 4 461 | 2,9% | 3,0% |
ICA Supermarket | 2 671 | 3,0% | 2,5% | 5 485 | 2,9% | 2,5% |
ICA Nära | 1 312 | 1,7% | 2,9% | 2 667 | 1,7% | 2,9% |
Totalt | 8 850 | 3,3% | 3,0% | 18 188 | 3,2% | 2,9% |