23948sdkhjf

Trendbrottet: Ica Kvantum dominerade i februari

Ica-butikernas försäljning steg med 3,3 procent i februari 2019 jämfört med motsvarande månad i fjol. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 3,0 procent.

Bäst gick det för Ica Kvantum-profilen som ökade med 3,7 procent i jämförbara butiker.

Man har lyckats bra med försäljningen och legat rätt i kampanjerna. För den egna butiken så tror jag också att utfallet av sportlovet spelade en viss roll. Det var fler som var hemma under februari, säger Claes-Göran Sylvén, styrelseordförande i Icagruppen och handlare på Ica Kvantum Flygfyren till Fri Köpenskap.

Liksom siffrorna i stort var februari också en toppmånad för Ica Kvantum Flygfyren.

Det är imponerande, särskilt eftersom att Fettisdagen låg i mars. Vi sålde 7 500 semlor vilket man inte ska underskatta. Det har en klar påverkan.

Resultaten för Kvantum-profilen kan uppfattas som ett trendbrott då tronen den senaste tiden främst dominerats av Maxi och Nära. Senaste gången kvantum ökade mest i jämförbara butiker var i augusti 2018. Claes-Göran Sylvén tror på en fin framtid för konceptet.

Kvantum är en vass profil med högt färskvarufokus vilket blir allt viktigare i branschen.

Februari 2019 Januari – februari 2019
Butiksförsäljning
exkl moms
Mkr Utveckling 
samtliga
Utveckling
jämförbara
Mkr Utveckling
samtliga
Utveckling
jämförbara
Maxi ICA Stormarknad    2 695 4,1% 3,0% 5 576 4,4% 3,3%
ICA Kvantum 2 171 3,6% 3,7% 4 461 2,9% 3,0%
ICA Supermarket 2 671 3,0% 2,5% 5 485 2,9% 2,5%
ICA Nära 1 312 1,7% 2,9% 2 667 1,7% 2,9%
Totalt 8 850 3,3% 3,0% 18 188 3,2% 2,9%

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.097