Lidls kaxiga passning till Coop
Fri Köpenskap kunde i slutet av januari berätta att Coop Hammarby Sjöstad i Stockholm testar ett nytt koncept där de helt slopar manuella kassor och istället skapar en jättezon med 19 självutcheckningsstationer.
– Vi vill testa hur det här kommer att påverka kundflödet, berättade Joakim Pöyry, distriktschef i Stockholm, till Fri Köpenskap.
Greppet skapade snabbt starka reaktioner efter invigningen i måndags förra veckan där vissa kunder till och med gick så långt att de bestämde sig för att bojkotta butiken.
”Tack, då slutar jag handla på Coop, en förövrigt bra affär”, skrev en kund och fick medhåll av många andra.
– Det blir alltid lite sura miner när man gör en större förändring, men vi försöker bara göra butiken så bra som möjligt för våra kunder, sa butikschefen Elin Bergius Fri Köpenskap.
Den svidande stormen har inte undgått Lidl som också driver butik i Hammarby Sjöstad. Lågprisutmanaren slår nu på stort med en lokal annonskampanj med texten:
”Hos oss finns det alltid personal i kassan. Att avskaffa kassapersonalen är olidligt”.
Petra Whitehead, pressansvarig på Lidl Sverige tycker att det hela är ett roligt grepp.
– Vi såg att Coop fick massiv kritik för att de tog bort sina manuella kassor så då passade vi på att informera om att vi inte gör det, säger hon till Fri Köpenskap.
Och det är inte första gången Lidl kommer med vassa budskap. I oktober kunde Fri Köpenskap berätta om hur kedjan firade sin nya butik på Östermalm genom att erbjuda 10 procent rabatt för kunder som kunde visa upp ett klubbkort från någon av konkurrenterna.